Sähkö- ja hybridiajoneuvojen korjaustöihin liittyy perinteisistä polttomoottoriautoista poikkeavia riskejä, koska autoissa on akku, jossa on vaarallisen korkea jännite.

Sähköalalla on noudatettu 1970-luvulta asti pätevyysjärjestelmää, jossa toiminnanharjoittajalla on nimetty sähkötöiden johtaja, jolla on sähköpätevyystodistus. Sähköpätevyystodistuksen hakemiseen vaaditaan tietty koulutus ja työkokemus. Jokaiselta sähkötöiden tekijältä ei vaadita pätevyystodistusta, mutta heilläkin on oltava sähköturvallisuuslain 73 § mukainen koulutus ja työkokemus.

1.1.2017 voimaan astuneen uudistetun sähköturvallisuuslain nojalla sähköautojen korjaustöissä ei sovelleta edellä mainittua pätevyysjärjestelmää, vaan lain mukaan tieliikennekäyttöön soveltuvan sähköajoneuvon voimajärjestelmän sähkötöissä riittää, että henkilö on riittävästi perehtynyt tai perehdytetty kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin.

Ajoneuvomallin sähköjärjestelmään perehtyminen voidaan toteuttaa esimerkiksi ajoneuvovalmistajan omalla koulutusohjelmalla tai valmistajan korjausohjeisiin perehtymällä. Sähkön vaaroihin perehtyminen toteutuu suorittamalla SFS 6002 -standardin mukainen sähkötyöturvallisuuskoulutus.

Sähkötyöturvallisuus toteutuu standardia noudattamalla

Sähköturvallisuuslain 82–84 § mukaan sähkötyön olennaiset turvallisuusvaatimukset täyttyvät, kun niissä noudatetaan standardia, jonka sähköturvallisuusviranomainen on listannut 84 § mukaisessa luettelossa. Kyseinen luettelo (S10: Sähkölaitteistojen turvallisuutta ja sähkötyöturvallisuutta koskevat standardit) löytyy sähköturvallisuusviranomaisen verkkosivuilta.

Luettelon mukaan turvallisuusvaatimukset täyttyvät, kun sähkötyössä noudatetaan kansallista standardia SFS 6002. Kyseisessä standardissa vaaditaan muun muassa, että:

 

  • Mikäli sähköajoneuvossa tehdään sähkötyötä, on ajoneuvo merkittävä selkeästi esimerkiksi lippusiimalla ja vaarallisesta jännitteestä kertovalla varoituskilvellä, joka sijoitetaan näkyvään paikkaan esimerkiksi ajoneuvon katolle.
  • Korjaamotila ja työntekijöiden sosiaalitila on varustettava ensiapuohjetaululla.
  • Korjaamotilan kaikki henkilökulkutiet on varustettava vaarallisesta jännitteestä varoittavilla kilvillä sekä pääsy asiattomilta kielletty- maininnalla.
  • Sähkö- tai hybridiajoneuvoja huollettaessa ja korjattaessa on työntekijällä aina oltava käytettävissä ajoneuvomallikohtaiset huolto/korjausohjeet, jotka sisältävät ohjeet ajoneuvon jännitteettömäksi tekemiseksi.
  • Hybridi- ja sähköajoneuvoja korjattaessa SFS 6002 -standardin mukainen sähkötyöturvallisuuskoulutus soveltuvin osin ja tarvittava ajoneuvomallia koskeva koulutus, on annettava kaikille ajoneuvon huolto- ja korjaustoimenpiteitä tekeville.
  • Ne korjaamohallissa työskentelevät, jotka eivät osallistu sähköajoneuvojen huolto- ja korjaustöihin, eivät tarvitse varsinaista sähkötyöturvallisuuskoulutusta. Heille riittää perehdytys sähkön vaaroihin ja toimintaan onnettomuustilanteessa.
  • Ajoakuston jännitetöiden suorittajille on annettava SFS 6002 -sähkötyöturvallisuuskoulutuksen lisäksi erillinen jännitetyökoulutus. Jännitetyökoulutukseen on aina kuuluttava käytännön harjoittelu.

Ylläoleva lista ei ole tyhjentävä. Standardissa on tarkentavia ohjeita esimerkiksi henkilönsuojainten käytöstä.

Keille kaikille SFS 6002 -koulutus on pakollinen?

Standardin sanamuoto ”Hybridi- ja sähköajoneuvoja korjattaessa SFS 6002 -standardin mukainen sähkötyöturvallisuuskoulutus soveltuvin osin ja tarvittava ajoneuvomallia koskeva koulutus, on annettava kaikille ajoneuvon huolto- ja korjaustoimenpiteitä tekeville.” on johtanut joskus kentällä ylitulkintoihin, joissa esimerkiksi sähköautoon ei ole saanut vaihtaa edes tuulilasinpyyhkijöitä, jos työntekijällä ei ole SFS 6002 -koulutusta käytynä. Terveen järjen käyttöä ei ole kielletty standardissa eikä laissa. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos huoltotoimenpide on maallikkokäyttäjän itsensä tehtävissä (tuulilasinpyyhkijöiden vaihto, pesunesteen lisäys, renkaanvaihto), työn voi suorittaa ilman SFS 6002 -koulutusta.

Toisaalta SFS 6002 -koulutus on jo vuosia ollut pakollinen osa ammattioppilaitosten autoalan perustutkintoja (poislukien automyyjän tutkinto), joten voidaan pitää aivan perusteltuna antaa SFS 6002 -koulutus kaikille autojen kanssa työskenteleville, hinaustyöntekijöistä katsastajiin.

Olennaisempaa kuin se, keiden kaikkien on ”pakko” suorittaa SFS 6002, on se, että työntekijällä on edellytykset tehdä työ turvallisesti. Työturvallisuuslain 8 § mukainen huolehtimisvelvoite koskee aivan kaikkea työtä, myös sähkötyötä.

Ensiapukoulutus kolmen vuoden välein

SFS 6002 -standardin mukaan sähkötöitä tekeville (työnjohto mukaan lukien) pitää antaa ensiapukoulutus, joka käsittää ainakin palovammoihin sekä ruhje- ja viiltohaavoihin annettavan ensiavun sekä puhallus- ja painantaelvytyksen opettamisen ja niitten käytännön harjoittelemisen. Ensiapuvalmiuksia on tarpeen pitää yllä jatkuvasti. Tämän takia elvytystoimenpiteitä on syytä harjoitella enintään kolmen vuoden väliajoin.

Laki muuttui 2017

Huomaa, että sähköturvallisuuslaki uudistui 1.1.2017 ja tätä ennen julkaistut artikkelit sähköajoneuvojen sähkötöistä ovat monelta osin vanhentuneita. Uusikaan laki ei ole täydellinen: lain sanamuoto ”tieliikennekäyttöön soveltuva” aiheuttaa esimerkiksi sen, että jos täysin sama korkeajännitejärjestelmä asennetaan mönkijään, moottorikelkkaan ja veneeseen, mönkijässä korjaustöihin riittää edellä käsitelty perehtyminen järjestelmään ja sähkön vaaroihin, mutta vene ja moottorikelkka eivät ole tieliikennekäyttöön soveltuvia ajoneuvoja joten niiden korjaamiseen vaaditaan urakointi-ilmoitus Tukesille, sähkötöiden johtaja ja työn suorittajilta sähköturvallisuuslain 73 § mukainen työkokemus ja koulutus.

AKL:n vapaaehtoinen auktorisointi

Autoalan keskusliitto AKL on kehittänyt vapaaehtoisen auktorisoinnin sähköajoneuvotöiden turvallisuudelle: vaikka sähkötöiden johtajaa ei vaadita, korjaamolta voidaan nimetä yksi henkilö työsuorituksesta vastaavaksi henkilöksi, jolla on käytännön vastuu sähköturvallisuuden organisoinnista. Näin voidaan varmistaa, että korjaamolla on yksi henkilö, jolla on riittävä osaaminen ja kokonaiskuva työpaikan sähkötyöturvallisuuden hallinnassa.

Juridinen vastuu työpaikan turvallisuudesta on aina työnantajalla.

Vesa Linja-aho

Kirjoittaja on sähköturvallisuuskonsultti, joka on ollut mukana laatimassa sekä nykyistä sähköturvallisuuslakia että sähkötyöturvallisuusstandardia.

Kuva: AdobeStock

ETNtv

Watch ECF videos

Tekoälyn avulla robotteja voidaan ohjata puheella

ETN - Technical article

Generatiivisen tekoälyn vallankumous, joka tuo chatbotit asiakaspalveluun ja mahdollistaa älykaiuttimien kaltaiset laitteet, on vasta alkua. Sama teknologia, joka ymmärtää ihmisten puhetta, siirtyy nyt robotiikkaan, missä se auttaa kehittämään algoritmeja robottien liikkeiden ohjaamiseen ja politiikkojen toteuttamiseen tärkeiden tehtävien suorittamiseksi.

Lue lisää...

SOM-ratkaisut ovat lääketieteellisen elektroniikan luotettava tulevaisuus

Lääketieteellinen elektroniikka on yksi nopeimmin kasvavista teollisuudenaloista. Väestön ikääntyminen, erityisesti länsimaissa, ja terveydenhuollon teknologioiden jatkuva kehitys pitävät yllä kovaa kysyntää ja ohjaavat alan tutkimus- ja tuotekehitystä, kirjoittaa Digi Internationalin OEM-ratkaisuista Euroopassa vastaava johtaja Ronald Singh.

Lue lisää...

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

NEWSFLASH

 SPONSORS

 

Etteplan supports customers cross industries in digitalizing their business from requirement specifications to solution development and implementation. With over 30 years of experience, Etteplan has the needed expertise to develop a wide range of industrial applications, from large established companies to start-ups. We deliver complete turn-key solutions containing cross-discipline know-how.

 

CN Rood offers technical solutions in the field of testing and measurement. We aim to remain leaders in that regard. Our customers are often not looking for a product, but for a solution, and we all have the drive to work on that solution. What we love to do most is to continually work on the latest developments in the field of testing and measuring equipment. Now and in the future.

 


EBV Elektronik was founded in 1969 and is one of the leading specialists in European semiconductor distribution. This success is based on the underlying company philosophy, which was developed a long time ago and which still applies today: operational excellence, flexibility, reliability and execution – with the goal of achieving the highest degree of customer satisfaction.

 

Tria is a world leader in the design and manufacture of embedded computing for OEMs. We offer a broad range of off-the-shelf modules to fully customized systems built for our customers. With a global footprint and deep in-house expertise, we support innovators from design to delivery.

congatec is a rapidly growing technology company focusing on embedded and edge computing products and services. The high-performance computer modules are used in a wide range of applications and devices in industrial automation, medical technology, robotics, telecommunications and many other verticals.

 

Mespek was founded in 1989. Our main products are embedded electronic modules, industrial PCs with peripherals, KVM and server management products, as well as wireless solutions for IoT applications.

 

Since 1985, Digi International Inc. (Digi) has been a pioneer in wireless communication, forging the future for connected devices and responding to the needs of the people and enterprises that use them.

 

CVG Convergens is an ICT services company specialized in embedded systems, smart connected products and ICT systems and processes for SME businesses. Our mission is to help our clients, our team, and the society to improve and thrive by providing reliable and sustainable solutions, services, and products by creative and efficient application of technology.

 

BCC Solutions Oy is a Finnish company that, in addition to expert services, offers comprehensive equipment solutions for data transfer and telecommunication networks, as well as their analysis, testing and measurement. We broadly represent the industry's leading brands.

 

Acal BFi has trusted expertise in advanced electronics for 50 years. If you’re in search of a trusted technology solutions partner, your search ends here. Our extensive knowledge, cutting-edge portfolio, and worldwide capabilities are at your service to bring the future into reality.

 





ECF template