Reuters järjesti kesällä Automotive Europe 2022 -tapahtuman, jossa ruodittiin autoteollisuuden suurimpia haasteita. Konferenssin anti on nyt koottu yhteen. Sähköautojen suurimmaksi viaksi valmistajat näkevät sen, että se on tuotteena keskeneräinen. Silti autoja ryhdyttiin työntämään markkinoille ja kuluttajille.

Ongelmia on monella sektorilla. Akuista ja niiden valmistamiseen tarvittavista raaka-aineista on pulaa. Latausinfra kasvaa, mutta on hyvin rajallinen edelleen. EU:n päätöksetkin yllättivät valmistajat.

Automotive Cells -yrityksen toimitusjohtaja Yann Vincentin mukaan autonvalmistajat eivät odottaneet, että tuotanto siirtyisi 100-prosenttisesti sähköautoihin. - Nyt valmistajat ovat ymmärtäneet, ettei polttomoottorilla ole toivoa. Se on Euroopan unionin ja poliittisten johtajien päätös.

EU:n vaatimukset täyttääkseen sähköautojen valmistajien on valmistettava akustonsa Euroopassa. Tämän takia Eurooppaan suunnitellaan gigaluokan akkutehtaita. Myös materiaalit ovat iso ongelma. Vaikka niitä - vaikkapa litiumia - löytyisikin lisää, niiden hinnan kasvu nostaa myös sähköautojen hintoja. Tällöin kysyntä hiipuu.

Tämän takia esimerkiksi Mercedes ottaa isompaa roolia akkutekniikassa. Toimitusjohtaja Ola Källeniuksen mukaan Mercedeksen täytyy saada näkymä koko toimitusketjuun, aina kaivostoimintaa myöten.

Akkuteknologia ei millään muotoa ole kehityksensä päässä. Mikäli akuston kokoa voitaisiin kutistaa vaikkapa 30 prosenttia, koko sähköauton suunnittelu voitaisiin ajatella uusiksi. Nyt ongelmana on, että kantaman kasvattaminen lisää auton painoa. Litiumakkujen kemiaa ei voi mullistaa millään elektroniikalla, vaikka sitäkin tarvitaan.

Latausjärjestelmien kirjo on yksi ongelmista. Euroopassa on tällä hetkellä käytössä 28 erilaista latausjärjestelmää. Tämä on Geely Europen johtajan Frank Klaasin mukaan hankala tilanne. - Annamme kuluttajille laitteen, vaikka infra ei ole vielä kunnossa.

Latausjärjestelmä koostuu paitsi latureista ja niiden löytämiseen kartalla, myös palveluista, jotka kertovat, missä on vapaa laturi. Myös laskutus pitää olla täysin automatisoitua. Ericssonin autopuolen johtaja Magnus Gunnarssonin mukaan ongelma on ekosysteemissä, ei teknologiassa. - Auto, latausasemat ja pankit ovat kaikki yhteydessä verkkoon, mutta eivät toisiinsa, Gunnarsson muistuttaa.

Hänen mukaansa kyse ei ole niinkään latausahdistuksesta kuin epätietoisuudesta, mitä tapahtuu, kun latausasemalle ajaa. Kun auto on vaikkapa 20 minuuttia julkisessa latauspisteessä, sen ohjelmisto voitaisiin samalla automaattisesti päivittää 5G-vekron yli, Gunnarsson visioi.

Lähde: Reutersin Automotive Europe 2022 -raportti.

ETNtv

Watch ECF videos

Korteilla vauhtia IoT-kehitykseen

Sulautetun laitteen kehitys onnistuu useimmiten helpoiten valmiiden moduulien avulla. Nykyään niitä saa myös tehokkailla Apollo Lake -sarjan prosessoreilla varustettuna.

Lue lisää...

Suomen suurin valtti kybersodassa on luottamus

Teknologia19 – Aalto-yliopiston kyberturvallisuusprofessori Jarno Limnéll uskoo, että luotettavuudesta voi tulla suomalaisten yritysten suurin myyntivaltti tulevaisuudessa. – Tärkein kysymys on tulevaisuudessa, kehen ja mihin voimme luottaa. Luottamuksesta on tulossa hyvin arvokas aineeton pääoma yrityksille, Limnéll sanoi eilen messukeskuksessa.

Lue lisää...

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

NEWSFLASH

Ciklum, established in 2002, is a custom product engineering company with a global presence across 15 countries in 3 continents. We specialize in crafting bespoke digital solutions that push boundaries and transform industries, including full-scale IoT solutions. Whether it's cutting-edge embedded systems, data architecture or IoT, we seamlessly integrate our solutions into your existing infrastructure.

 

 

Check Point Software Technologies Ltd. is a leading provider of cyber security solutions to corporate enterprises and governments globally. Check Point Infinity’s portfolio of solutions protects enterprises and public organisations from 5th generation cyber-attacks with an industry leading catch rate of malware, ransomware and other threats.

 

 

 

AcalBfi is a leader in the development of custom technology solutions for electronic applications. Our engineers and our approach will ensure we can solve your technical challenges with custom solutions that integrate multiple technologies.

 

Analog Devices, Inc. is a global semiconductor leader that bridges the physical and digital worlds to enable breakthroughs at the Intelligent Edge. ADI combines analog, digital, and software technologies into solutions that help drive advancements in digitized factories, mobility, and digital healthcare, combat climate change, and reliably connect humans and the world.

 

EBV Elektronik was founded in 1969 and is one of the leading specialists in European semiconductor distribution. This success is based on the underlying company philosophy, which was developed a long time ago and which still applies today: operational excellence, flexibility, reliability and execution – with the goal of achieving the highest degree of customer satisfaction. 

  

The Rohde & Schwarz technology group develops, produces and markets a wide range of electronic capital goods. With its extensive product portfolio, the company makes an important contribution to a safer and connected world. In the test & measurement, secure communications, networks & cybersecurity and broadcast & media markets, customers worldwide rely on Rohde & Schwarz and its cutting-edge solutions.

 

 

 

Mespek is an industrial electronics company. Our main product areas are embedded modules, industrial computing, test & measurement modules and server management systems (KVM-switches). Besides our domestic customers we have clients also in several countries such as Benelux, China, Estonia, Ireland, Norway, Russia, Sweden, Switzerland, et cetera..

 

We offer unique and cost-effective customized solutions based on electronic components and systems, as well as standard products from selected manufacturers. We also have own production company for electronics and cabling in Sweden. We have 90 years of experience, deep engagement, knowledge together with trustworthy and effective logistics worldwide. We are ISO 9001 and ISO 14001 certificated.

 

Richardson RFPD, an Arrow Electronics Company, is an electronic component distributor focused on RF and Wireless Communications, industrial IoT, Power Conversion and renewable energy markets. With our global reach and extensive technical capability, we serve our customers through component development and selection, technical support, and world-class logistics and supply chain capabilities. Whether designing with discrete components or looking to take advantage of integrated circuits or systems RichardsonRFPD’s worldwide design centers and technical sales team provide comprehensive support to bring your product ideas to market.

u‑blox is a global technology leader in positioning and wireless communication in automotive, industrial, and consumer markets. Their smart and reliable solutions, services and products let people, vehicles, and machines determine their precise position and communicate wirelessly over cellular and short range networks. With a broad portfolio of chips, modules, and secure data services and connectivity, u‑blox is uniquely positioned to empower its customers to develop innovative and reliable solutions for the Internet of Things, quickly and cost‑effectively.

KYOCERA AVX is a leading global manufacturer of advanced electronic components, including antennas, fuses, capacitors, filters, couplers and RF switches, engineered to accelerate technological innovation and build a better future. Supplying more than one million antennas per day, KYOCERA AVX is an industry-leading supplier of innovative antenna solutions, covering all major frequency bands and applications. KYOCERA AVX antennas utilize a wide array of materials -including LDS, stamped metal, ceramic, PCB, and FPC- to support a variety of custom and standard configurations (external indoor/outdoor, embedded on/off-board).

 

 





ECF template