Sähköautojen lataamiseen liittyy paljon myyttejä ja puolitotuuksia – ja sitäkin enemmän kysymyksiä joihin ei ole yhtä oikeaa tai varsinkaan lyhyttä vastausta. Yleinen väärinkäsitys esimerkiksi on, ettei sähköautoa voisi ladata sukopistorasiasta eli tavallisesta maadoitetusta kotitalouspistorasiasta.

Sukorasiasta lataaminen on yleensä turvallista, kun muistaa muutaman perusasian: 16 ampeerin tavallinen kotitaloussukopistorasia ei välttämättä kestä 16 ampeerin virtaa tuntikaupalla – varsinkin jos pistorasia on kulunut tai kärsinyt korroosiosta ajan saatossa. Tämän takia latausvirta tulisi pitkäkestoisessa latauksessa rajoittaa 8 ampeeriin.

Suurempaakin virtaa voi käyttää, mikäli pistorasia on hyväkuntoinen. Hyvä nyrkkisääntö on, että pistotulppa ei saisi olla kesäsäällä lämmennyt kädenlämpöistä lämpimämmäksi, kun sitä koskettaa muutaman kymmenen minuutin kuluttua latauksen alkamisesta.

Jotkut sähköautot, kuten Renault Zoe ja Tesla Model X ja S, voidaan ladata myös kolmivaihevirralla. Omakotitalossa tämä onnistuu usein ilman lisäasennuksia, jos autotallissa tai -katoksen lähellä on tavallinen 16 ampeerin voimavirtapistorasia.

Voimavirtapistorasioista löytyvä 16A–6h -merkintä on saanut jotkut sähköautoilijat epäilemään, voiko pistorasiaa käyttää sittenkään turvallisesti lataamiseen – merkintä kun antaa ymmärtää, että pistorasia kestää 16 ampeerin virtaa vain 6 tunnin ajan. Tämä koskee lähinnä Tesloja, esimerkiksi Zoen akku täyttyy 16 ampeerin kolmivaihevirralla eli 11 kilowatin teholla alle neljässä tunnissa.

Tämä pelko perustuu ymmärrettävään mutta väärään käsitykseen. 6h-merkinnällä ei nimittäin ole missään tekemisissä pistorasian kuormituskestoajan kanssa. Teollisuuspistorasioiden (joita arkikielessä kutsuaan voimavirtapistorasioiksi tai CEE-pistorasioiksi) ominaisuudet määritellään standardissa SFS-EN 60309. Standardin mukaan merkintä 6h tarkoittaa, että pistokytkimen suojakosketin sijaitsee ”kello kuuden” kohdalla, eli keskellä alhaalla. Raskaaseen käyttöön suunniteltuja pistorasioita voidaan teollisuudessa käyttää nimellisvirrallaan kellon ympäri – kuuden tunnin raja olisi absurdi.

Suojakosketin sijoitetaan eri jännitteille tarkoitetuissa pistokytkimissä eri paikkaan, jotta eri jännitteelle tarkoitettua laitetta ei ole mahdollista kytkeä väärään pistorasiaan. Suomessa pienjännitejakelussa on käytössä 230 V / 400 V nimellisjännite, eli vaihejännite (=vaiheen ja nollan välinen jännite) on 230 volttia ja pääjännite (=kahden vaiheen välinen jännite) on 400 volttia. Tälle jännitteelle tarkoitetuissa pistorasioissa ja -tulpissa maadoitusliitin on sijoitettu alas keskelle (6h).

Vastaavasti, jos pääjännite on 600 volttia, suojakosketin on sijoitettu kello 5 kohdalle ja jos pääjännite on 240 volttia, suojakosketin on sijoitettu kello 9 kohdalle. Tällöin 240 voltin voimavirralle suunnitellun laitteen pistotulppa ei sovi 400 voltin pistorasiaan.

Tunnistamisen helpottamiseksi teollisuuspistokytkimet on lisäksi värikoodattu: sininen väri tarkoittaa 200-250 voltin jännitettä, punainen 380-480 voltin jännitettä ja musta 500-690 voltin jännitettä.

60309-standardi tuntee myös yksivaiheiset pistokytkimet: esimerkiksi karavaanipistotulppana tunnettu yksivaiheinen teollisuuspistokytkin on sininen, koska sitä käytetään 230 voltin jännitteellä.

Vaikka teollisuuspistokytkimet on suunniteltu jykevämmiksi kuin tavallinen sukopistorasia, pätee niihin sama kuin sukopistorasioihinkin: löysät tai hapettuneet liittimet voivat aiheuttaa ylikuumenemisvaaran. Mikäli pistokytkin kuumenee kesäsäällä latauksen aikana enemmän kuin kädenlämpöiseksi, kannattaa latausvirtaa pudottaa auton valikosta tai pyytää sähköasentajaa vaihtamaan pistorasia.

Kahdeksan ampeerin virralla uusi tai uudenveroinen pistokytkin ei lämpene havaittavasti ja 16 ampeerin virrallakin lämpötila nousee korkeintaan parisenkymmentä astetta ympäristöä lämpimämmäksi eli noin kädenlämpöiseksi. Tämä nyrkkisääntö pätee niin teollisuus- kuin sukopistokkeellekin, joskin jälkimmäinen lämpenee hieman kuumemmaksi.

Yksi tapa ratkaista tavallisen sukopistorasian lämpenemisongelma on vaihtaa sukopistotulpan tilalle edellä mainittu karavaanipistotulppa. Pistotulpan vaihdon saa suorittaa maallikkokin, kunhan tietää mitä tekee, mutta seinään tulevan karavaanipistorasian saa asentaa vain sähköalan ammattihenkilö.

Joissain sähköauton latausjohdoissa on pistotulppaan integroitu lämpötila-anturi, joka rajoittaa latausvirtaa, mikäli pistotulppa kuumenee. Tämä on erittäin hyödyllinen ratkaisu valmistajalta, koska se käytännössä eliminoi murheet pistorasian kunnosta. Tällaista pistotulppaa ei luonnollisesti kannata (eikä saakaan, koska laitteen suojausominaisuudet heikkenevät) mennä vaihtamaan karavaanipistokkeeksi.

Pitkällä aikavälillä suositeltavin tapa sähköauton lataamiseen on käyttää asianmukaista kiinteää latauslaitetta. Latauslaitteen asentajan on oltava sähköalan ammattihenkilö.

Vesa Linja-aho, lehtori, Metropolia-ammattikorkeakoulu

ETNtv

Watch ECF videos

Tekoälyn avulla robotteja voidaan ohjata puheella

ETN - Technical article

Generatiivisen tekoälyn vallankumous, joka tuo chatbotit asiakaspalveluun ja mahdollistaa älykaiuttimien kaltaiset laitteet, on vasta alkua. Sama teknologia, joka ymmärtää ihmisten puhetta, siirtyy nyt robotiikkaan, missä se auttaa kehittämään algoritmeja robottien liikkeiden ohjaamiseen ja politiikkojen toteuttamiseen tärkeiden tehtävien suorittamiseksi.

Lue lisää...

SOM-ratkaisut ovat lääketieteellisen elektroniikan luotettava tulevaisuus

Lääketieteellinen elektroniikka on yksi nopeimmin kasvavista teollisuudenaloista. Väestön ikääntyminen, erityisesti länsimaissa, ja terveydenhuollon teknologioiden jatkuva kehitys pitävät yllä kovaa kysyntää ja ohjaavat alan tutkimus- ja tuotekehitystä, kirjoittaa Digi Internationalin OEM-ratkaisuista Euroopassa vastaava johtaja Ronald Singh.

Lue lisää...

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

NEWSFLASH

 SPONSORS

 

Etteplan supports customers cross industries in digitalizing their business from requirement specifications to solution development and implementation. With over 30 years of experience, Etteplan has the needed expertise to develop a wide range of industrial applications, from large established companies to start-ups. We deliver complete turn-key solutions containing cross-discipline know-how.

 

CN Rood offers technical solutions in the field of testing and measurement. We aim to remain leaders in that regard. Our customers are often not looking for a product, but for a solution, and we all have the drive to work on that solution. What we love to do most is to continually work on the latest developments in the field of testing and measuring equipment. Now and in the future.

 


EBV Elektronik was founded in 1969 and is one of the leading specialists in European semiconductor distribution. This success is based on the underlying company philosophy, which was developed a long time ago and which still applies today: operational excellence, flexibility, reliability and execution – with the goal of achieving the highest degree of customer satisfaction.

 

Tria is a world leader in the design and manufacture of embedded computing for OEMs. We offer a broad range of off-the-shelf modules to fully customized systems built for our customers. With a global footprint and deep in-house expertise, we support innovators from design to delivery.

congatec is a rapidly growing technology company focusing on embedded and edge computing products and services. The high-performance computer modules are used in a wide range of applications and devices in industrial automation, medical technology, robotics, telecommunications and many other verticals.

 

Mespek was founded in 1989. Our main products are embedded electronic modules, industrial PCs with peripherals, KVM and server management products, as well as wireless solutions for IoT applications.

 

Since 1985, Digi International Inc. (Digi) has been a pioneer in wireless communication, forging the future for connected devices and responding to the needs of the people and enterprises that use them.

 

CVG Convergens is an ICT services company specialized in embedded systems, smart connected products and ICT systems and processes for SME businesses. Our mission is to help our clients, our team, and the society to improve and thrive by providing reliable and sustainable solutions, services, and products by creative and efficient application of technology.

 

BCC Solutions Oy is a Finnish company that, in addition to expert services, offers comprehensive equipment solutions for data transfer and telecommunication networks, as well as their analysis, testing and measurement. We broadly represent the industry's leading brands.

 

Acal BFi has trusted expertise in advanced electronics for 50 years. If you’re in search of a trusted technology solutions partner, your search ends here. Our extensive knowledge, cutting-edge portfolio, and worldwide capabilities are at your service to bring the future into reality.

 





ECF template