Analog Devices on esitellyt maailman ensimmäisen langattoman hallintajärjestelmän sähköautojen akustoille. Ratkaisu on saatavissa tuotannossa oleville sähköajoneuvoille, ja General Motors aikoo käyttää sitä Ultium-akustoalustallaan.
Langaton hallintajärjestelmä eli wBMS eliminoi perinteiset johtosarjat, mikä säästää jopa 90 prosenttia johdotuksesta ja jopa 15 prosenttia akun tilavuudesta. Samalla parannetaan suunnittelun joustavuutta ja valmistettavuutta ilman, että auton kantama tai hallinnan tarkkuus kärsisivät millään tavalla.
ADI:n wBMS-ratkaisu pitää sisällään kaikki integroidut piirit, laitteistot ja ohjelmistot virran, akun hallinnan, radiotaajuisen tiedonsiirron ja järjestelmätoiminnot yhdeksi järjestelmätason tuotteeksi. Ratkaisu täyttää autoelektroniikan tiukat ASIL-D-vaatimukset ja tukee myös koboltittomia akkukemioita, kuten litiumferropohjaisia akustoja.
ADI:n autoelektroniikan tuotteista vastaavan Patrick Morganin mukaan akkujen hallinnan siirtyminen langallisesta langattomaan yhteyteen antaa autoteollisuuden valmistajille mahdollisuuden skaalata sähköautojen alustansa useisiin ajoneuvomalleihin.
Lisätietoja wBMS-järjestelmästä löytyy ADIn sivuilta.