Automaatio ja tietotekniikan lisääntyminen on siunaus. Tämän voi todistaa tuoreella esimerkillä lentomatkustamisesta.
Olin viime viikolla lähdössä Englantiin. Aamulento, kiire kentälle, eikä tullut mieleenkään vilkaista sähköistä lentolippua sen tarkemmin. Finnairin automaatilla huomasin, että BA:n lippuun oli kirjoitettu kieltämättä hieman vaikea suomalainen nimi aika omintakeisesti. Seuraus oli, ettei automaatti löytänyt varaustani mistään.
Ei muuta kuin palvelutiskille. Josta ohjattiin tavalliselle tiskille. Lähtöön oli aikaa nyt 30 minuuttia. Tiskillä minulle sanottiin, etten voi päästä koneeseen lipulla, jossa on sukunimi ja etunimi väärin. Lipun vaihtamiseen ei kuitenkaan ollut aikaa, joten minut päästettiin yrittämään koneeseen.
Läpi turvatarkastuksesta ja suunta pois Schengen-alueelta. Vanhaan hyvään aikaan matkani olisi nyt pysähtynyt passitarkastukseen. En olisi ikinä päässyt läpi tullimiehen seulasta. Nyt passin tsekkasi kone, joka ei yrittänyt yhdistää passia lippuuni.
Pääsin siis sisälle lähtöaulaan. Tarkistin vielä ennen koneeseen nousua, että voin lähteä Lontooseen. Uskalsivat päästää, vaikka teoriassa olisi mahdollista, että määränpäässä lippuni ja passini tarkistettaisiin.
Onneksi Lontoossakin on automaattinen passintarkistus. Ei se mitään jonoja nopeuta, mutta näemmä väärin kirjoitetulla lipulla matkustavat pääsevät nyt ongelmitta Britannian maaperälle.
Automaatio todellakin pelastaa. Onneksi paluulennon lippu oli kirjoitettu oikealle nimelle.