Nokia on voittanut tarjouskilpailun testata ja toimittaa maailman ensimmäinen SA- eli standalone-tekniikkaan perustuvan 5G-mobiiliverkon Saksan rautatieoperaattorin eli Deutsche Bahnin käyttöön Hampurissa. Projekti on osa Deutsche Bahnin S-Bahn-verkon automatisointihanketta.
Testeissä on tarkoitus selvittää, onko 5G-tekniikka riittävän kypsä käytettäväksi liitäntäkerroksena tuleville, digitalisoituneille rautatieoperaatioille. Hanke on samalla osa tulevaisuuden rautatieviestintäjärjestelmän eli FRMCS:n kehittämistä, joka perustuu 5G-tekniikkaan.
Nokialla on laaja kokemus rautateiden verkottamisesta GSM-R-järjestelmillä. Sen toimittamia verkkoja on rautatieyrityksillä kaikkiaan 22 maassa. Yhteensä nämä reitit ovat pituudeltaan 109 000 kilometriä.
Vuoteen 2021 mennessä osana ”Digitale S-Bahn Hamburg” -projektia automatisoitujen junien odotetaan toimivan S-Bahnin Linja-21:n 23 kilometrin mittaisella osuudella, joka lähtee Berliner-torilta, yhdestä Hampurin tärkeimmistä liikennekeskuksista. Osa demonstraatiota sisältää tyhjien junien täysin ohjaamattoman siirron Bergedorfin aseman lähellä sijaitsevalle alueelle Nokian toimittaman 5G-verkon kautta tulevan junaohjaustiedon perusteella.
Nokian Detsche Banhnille toimittama ratkaisu perustuu 3GPP-standardeihin. Se mahdollistaa erittäin automatisoidut tai täysin automatisoidut junat, jotka voivat vaihtaa informaatiota 5G-vekron välityksellä. Tällä on myönteinen vaikutus esimerkiksi rautatieverkoston kapasiteettiin, junien täsmällisyyteen ja myös asiakaskokemukseen.