Telia ilmoitti jo tammikuussa lakkauttavansa lankapuhelinpalvelujen tarjoamisen vuoden loppuun mennessä. Lankapuhelimen alasajo on edennyt vuoden aikana suunnitellusti, kun runsaat 6 000 kuluttajaliittymää on suljettu. Asiakkaat ovat lopettaneet liittymiä päättämisilmoituksen jälkeen ja Telia on järjestänyt korvaavia palveluita niitä halunneille asiakkaille.
Telian mukaan osa liittymistä on ollut käyttämättömiä. Noin kolmannes kuluttaja-asiakkaista on jatkanut ilman korvaavaa palvelua liittymien lopetuksen jälkeen.
- Olemme luvanneet toteuttaa kaikki lankapuhelinpalvelut nykyaikaisemmilla vaihtoehdoilla. Vajaa puolet kuluttajista on jatkanut vanhan lankapuhelinnumeron käyttöä pöytä-gsm-puhelimella, ja kolmannes ei ole tarvinnut uutta korvaavaa palvelua tilalle, kertoo Telian teknologiajohtaja Jari Collin.
Kuluttaja-asiakkaiden viimeiset liittymät hiljenivät jo lokakuussa. Isojen yritys- ja yhteisöasiakkaiden teknologian vaihto on edennyt yrityskohtaisten suunnitelmien mukaan vuoden loppua kohden. Yritysasiakkailla on tyypillisesti käytettävissään monipuolinen valikoima mobiili- ja internetpuhepalveluita poistuvien lankapuheluiden tilalle.
Lankapuhelinverkon tekniikka on vanhentunut ja palveluiden käyttö vähentynyt vauhdilla. Lankapuheluiden osuus Suomen puheliikenteestä on vain 3 prosenttia. Verkon tekniikan vanhentuminen on kouriintuntuvaa. Verkossa käytettävät laitteet ovat vanhentuneita, ja verkon ylläpito ja korjaaminen on jo pitkään tukeutunut vanhoista laitteista saataviin varaosiin.
Lankapuhelinpalveluiden päättyminen ei koske kupariyhteyksillä toimivia laajakaistaliittymiä.