Viime juhannuksena Suomen automatisoiduin tuotantolaitos eli Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehdas ilmoitti yt-neuvotteluista, joissa lomautusuhan alle joutui lähes tuhat työntekijää. Synkät tunnelmat kääntyivät nopeaan kasvuun reilussa puolessa vuodessa.
Koko autoala oli isossa kriisissä viime vuonna koronan iskiessä. Myyntimäärät kutistuivat kaikkialla ja logistiikka tökki. Uudessakaupungissa uskottiin, että taantuma jatkuisi koko viime vuoden.
Kevään ongelmien jälkeen yhtiö ilmoitti jo syyskuussa palanneensa kasvu-uralle. Samalla käynnistettiin 50-100 uuden autonrakentajan rekrytointi. Lisäksi ilmoitettiin investoinneista akkujärjestelmiin.
Tällä viikolla Valmet Automotive sitten räjäytti todellisen pommin. Yhtiö ilmoitti aloittavansa tuhannen työntekijän ja toimihenkilön rekrytoimisen. Rekrytoinnilla haetaan henkilöstöä sekä Uuteenkaupunkiin että Saloon ja sekä auton- että akunvalmistuksen tarpeisiin. Rekrytointien taustalla on autojen ja akkujen tilausmäärien voimakas ja nopea kasvu.
Tuhannen uuden työntekijän löytäminen Uuteenkaupunkiin ja Saloon on valtava urakka. Tämä tuo väistämättä positiivisia ongelmia Uuteenkaupunkiin. Kaikille ei löydy asuntoja eikä lapsille kouluja, joten mersuntekoon joudutaan kuljettamaan ihmisiä yhä kauempaa.