Kiinalainen Xiaomi on tällä hetkellä kovassa nosteessa. Yhtiön älypuhelinmyynti kasvoi toisella neljänneksellä 83 prosenttia vuodentakaisesta ja samalla se ohitti Applen 17 prosentin markkinaosuudella.
Canalys-tutkimuslaitoksen lukujen mukaan Samsungin markkinaosuus oli huhti-kesäkuussa 19 prosenttia, joten Xiaomi hengittää jo aivan sen niskaan. Applen markkinaosuus oli 14 prosenttia sekä Oppon ja Vivon 10 prosenttia kumpaisenkin.
Tutkimuslaitoksen mukaan Xiaomi kasvattaa nyt kansainvälistä myyntiään nopeasti. Tutkimuspäällikkö Ben Stantonin mukaan sen laitetoimitukset kasvoivat yli 300 prosenttia Latinalaisessa Amerikassa, 150 prosenttia Afrikassa ja 50 prosenttia Länsi-Euroopassa.
Xiaomin strategiaan kuuluu tarjota huippumalleista tuttuja ominaisuuksia selvästi edullisempaan hintaan. Näin sen laitteiden keskimääräinen hinta on 40 prosenttia pienempi kuin Samsungilla ja peräti 75 alhaisempi kuin Applella. Tämän avulla voi kasvattaa markkinaosuutta, mutta Stantonin mukaan jatkossa tärkeätä olisi parantaa katetta kasvattamalla huippumallien kuten Mi 11 Ultran myyntiä.
Xiaomi on aiemminkin ollut Applen edellä markkinaosuuksissa, mutta ei koskaan toiseksi suurin valmistaja. Seuraavaksi yhtiön tähtäimessä on taatusti ohittaa Samsung ja nousta suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi.