Nokia kirjasi hyvät tulosluvut toisella vuosineljänneksellä. Liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa yhdeksän prosenttia 5,3 miljardiin euroon ja 682 miljoonan euron liikevoitto oli peräti 61 prosenttia parempi kuin vuotta aikaisemmin.
Parempiin lukuihin on vaikuttanut moni asia. 5G-markkina on kasvanut aiemmin odotettua nopeammin, mikä on kasvattanut Nokian myyntiä. Pääjohtaja Pekka Lundmarkin mukaan viime vuonna uusittu strategia on lisäksi alkanut tuottaa tulosta aiempaa nopeammin.
Lundmark nosti toisen neljänneksen kohokohdaksi uusien AirScale-kantataajuus- ja -radiotuotteiden lanseeraus. - Uudet AirScale-portfolion 32TRX Massive MIMO - aktiiviantennit ovat markkinoiden kevyimmät ja portfolion kantataajuusyksiköt vähentävät energiankulutusta jopa 75 prosenttia, Lundmark.
Nokia kertoo edelleen lukujaan niin, että hankala Kiinan markkina on jätetty niiden ulkopuolelle. Kiinassa Nokia ei edelleenkään tee mitään isoa tulosta, mutta ainakin myynnin lasku on pysähtynyt. Itse asiassa huhti-kesäkuussa Nokia onnistui kasvattamaan Kiinan liikevaihtoaan vuodentakaisesta.
Kasvu tulee kuitenkin muualta. Erityisesti se tulee Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta, joista muodostuu lähes 65 prosenttia Nokian liikevaihdosta. Hyvän alkuvuoden perusteella Nokia ennustaa nyt, että liikevaihto kasvaa tänä vuonna 21,7-22,7 miljardiin euroon eli aiemmin ilmoitettua nopeammin. Myös liikevoittoprosentti paranee 10-12 prosenttiin.
Nokia on kehittänyt itselleen tärkeän 5G PBR -tunnusluvun (Powered by ReefShark), joka kuvaa sitä, kuinka suuri osa sen 5G-laitetoimituksista perustuu omaan ReefShark-piirisarjaan. Toisella neljänneksellä tunnusluku oli 54, tämän vuoden lopulla en arvioidaan olevan 70 ja ensi vuoden loppuun mennessä kaikki 5G-laiteotimitukset perustuvat ReefShark-piireihin.
Tunnusluku on Nokian kannalta keskeinen sen 5G-laitteiden suorituskyvyn ja kannattavuuden kannalta. Tältäkin osin Lundmarkin viime vuonna aloittama prosessi etenee hyvää vauhtia.