Autonomisten ajoneuvojen täytyy jatkuvasti tietää, mitä niiden ympärillä tapahtuu. Useimmille tämä tarkoittaa useiden anturitekniikoiden yhdistämistä, vaikka esimerkiksi Tesla onkin hylännyt valotutkan. Ehkäpä ratkaisu on ollut hätiköity, kuten Toshiban uusin lidar osoittaa.
Toshiban uusin valotutka on markkinoiden pienin ja kestää parhaiten tärinää. Silti se näkee 200 metrin päähän suuremmalla tarkkuudella kuin mikään nykyisistä kaupallisista ratkaisuista. Lidar on tarkoitettu robottiautoihin, mutta ensi alkuun se auttaa erilaisia kuljetusvälineitä kuten kuorma-autoja havaitsemaan esimerkiksi tien vajoamiset ja maanvyörymät.
Uutuuslidar skannaa etumaastoa kerran sekunnissa 1200 x 800 pikselin resoluutiolla. Vastaava suorituskyky oli jo Toshiban edellisessä lidarissa, joka esiteltiin heinäkuussa 2020. Uusi versio on kuitenkin saatu kutistettua peräti 75 prosenttia pienempään tilaan.
Pienempi koko perustuu ennen kaikkea valopursketta vastaanottavan piirin uusiin innovaatioihin. Jokainen SiPM koostuu transistoreiden ohjaamista valoa vastaanottavista kennoista. Uusilla siruilla on pienemmät transistorimoduulit, ja ne eliminoivat transistoreita suojaavat puskurikerrokset. Pienempien transistoreiden käytöstä vastaanottimen herkkyys uhkaa heiketä. Tämän haasteenToshiba on korjannut parantamalla vastaanottavan kennon jännitekestävyyttä.
Tämän ansiosta lidarin koko on kutistunut mainitulla 75 prosentilla, mutta sen herkkyys on parantunut 50 prosenttia. Samaan koteloon voidaan asentaa neljä vastaanotinkennoa, millää päästään parempaan resoluutioon.
Toshiba on myös varmistanut, että uuden lidarin lämpötilan kompensointimekanismi säätää valoa vastaanottaviin kennoihin syötetyn jännitteen automaattisesti ulkoisten lämpötilamuutosten vaikutusten lieventämiseksi. Yhtiön kehittämä lidarin prototyyppi on tilavuudeltaan 350 kuutiosenttiä. Lukema on Toshiban mukaan tähän asti pienin.