Useimmat autonvalmistajat näkevät, että täysin autonominen ajoneuvo tai robottiauto vaatii useita eri anturitekniikoita, joiden fuusiosta auton kyky nähdä ympäristönsä eri olosuhteissa muodostuu. Yksi näistä tekniikoista on lidar eli valotutka. Teslan Elon Musk ei siihen luota, mutta muiden osoittama kysyntä vetää autojen lidarien markkinat kovaan kasvuun.
Audi oli vuosien ajan ainoa autonvalmistaja, joka integroi lidareita järjestelmiinsä. Tämä on kuitenkin muuttumassa. Yole Developpement ennustaa autojen lidarien markkinoiden kasvavan 2,3 miljardiin dollariin vuonna 2026. Tämä tarkoittaa vuositasolla 111 prosentin kasvuvauhtia.
Samalla autojen lidarien markkinat kasvavat viidessä vuodessa 2,3 miljardin dollarin kokoisiksi. Aika hyvin tekniikalta, jonka Velodynen David Hall kehitti vuonna 2005. Velodyne on edelleen yksi lidarien pioneereja, mutta kaikkiaan markkinoilta löytyy valotutkille jo yli 80 valmistajaa.
Tällä hetkellä käytännössä kaikki lidar-ratakaisut perustuvat suoraan pulssin lentoajan mittaamiseen. Tulollaan on taajuusmoduloitu FMCW-tekniikka (Frequency-Modulated Continuous Wave), joka mahdollistaa pienemmät komponentit, paremman herkkyyden ja välittömän säteittäisen nopeuden mittaamisen. Tämä ei Yole Developpementin ukaan tapahdu ennen vuotta 2025.