Audin e-tron taisi olla ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa sivupeilit oli korvattu kameroilla. Tai virtuaalisilla peileillä, kuten Audi tekniikkaa kuvailee. Nyt autonvalmistajat haluavat sivupeilien tilalle yhä tarkempia kameroita. He puhuvat jo 60 kertaa sekunnissa päivittyvästä 1080p-kuvasta.
Peilien korvaaminen kameroilla tuo monia etua. Ilmanvastus pienenee, viimasta aiheutuva melu pienenee, dynaamisilla kameroilla voidaan eliminoida kuolleet kulmat, kameroiden ohjaaminen on helppoa kosketusnäytöllä ja OLED-ruudulla näkymä taakse on paljon selkeämpi kuin perinteisillä peileillä.
Virtuaalisten peilien ongelma on tällä hetkellä niiden hinta. Audilla ne saa kalliin SUV-mallin mukana, mutta optiona puhutaan tuhansista euroista. Tämä hillitsee monien halua vaihtaa peileistä kameroihin.
Tähän rakoon Renesasin eilinen uutinen osui hienosti. Yhdessä Omnivisionin kanssa kehitetty referenssialusta tuo AHL-väylän auton kameroihin. Tämä tarkoittaa kykyä siirtää HD-videota kameroista myös edullisempia kaapeleita pitkin ja edullisempien liittimien läpi. Tämä ei koske Audia, eikä ainakaan sen premium-malleja, mutta monessa keskihintaluokan autossa kysymys on tärkeä.
Renesas ei kuitenkaan puhunut tiedotteessaan peilit korvaavista virtuaalisista kameroista. Yhtiön autojen analogia-, teho- ja videoryhmän (Automotive Analog Power and Video Business Division) markkinointijohtaja Jonpaul Jandu kuitenkin vahvistaa, että AHL-väylä sopii hyvin myös virtuaalisten peilien toteutukseen.
AHL tukee parhaimmillaan 1080p-resoluutiota ja 30 ruudun sekuntinopeutta. Tällä hetkellä jotkut valmistajat haluavat virtuaalisista peileistään tätäkin nopeampia eli kameroiden pitäisi päivittyä 60 fps -nopeudella.
Keskihintaluokassa ja edullisemmissa autoissa takakamerat ja 360 asteen näkymät tuovat surround-kamerat ovat käytännössä 720p-tasoisia ja nopeudeltaan 30 fps tai 60 fps. Jandun mukaan tämä datanopeus voidaan hyvin saavuttaa AHL-väylällä.
Lue eilinen uutinen tästä.