Kiinalainen Xiaomi esitteli eilen uudet 11T- ja 11T Pro -huippumallit sekä edullisemman 11 LIte 5G NE -puhelimen. Erityisesti huippumalli 11T Pro osoittaa, että valmistaja haluaa tosissaan älypuhelinmarkkinoiden ykköseksi.
Monella tapaa Xiaomin strategia on sama kuin OnePlussalla sen alkuaikoina: haastaa lippulaivat edullisemmilla hinnoilla. Kun Apple esitteli juuri omat iPhone 13 -mallinsa, ei kontrasti kahden valmistajan välillä voisi olla suurempi.
Uusissa iPhoneissa on kehuttu A15-prosessorin suorituskykyä. Siltä osin Xiaomin T11 Pron Snapdragon 888 jää auttamatta jälkeen, mutta käytännössä kaikilla muilla osa-alueille kiinalaisyritys vie voiton. Xiaomi 11T Pron kolmoiskamera pitää sisällään 108 megapikselin laajakulman, 2x telemakron sekä 120 asteen ultralaajakulmaobjektiivin. Lisäksi 11T Pro tarjoaa AI Cinema -kuvaustilat, 8K-tallennuksen ja HDR10+-tekniikan, joiden avulla käyttäjät voivat tallentaa videokuvaa järjestelmäkameroista tutulla älykkäällä ISO-tekniikalla.
11T Pron näyttö on 6,67-tuumaisella FHD+-ruutu, joka virkistyy 120 kertaa sekunnissa. Se kykenee näyttämään yli miljardi värisävyä, yltää yli 1000 nitin kirkkauteen, tarjoaa 480 hertsin kosketusnäytteenottotaajuuden ja on varustettu Corning Gorilla Glass Victus -lasilla.
Nämä lukemat ovat vähintäin uusien iPhone-puhelimien luokkaa, mutta sen lisäksi Xiaomilla on etunaan kuusi kertaa tehokkaampi pikalataus. Kahdeksi eri kennoksi jaettuun akkuun syötetään virtaa yhteensä 120 watin teholla, minkä ansiosta 5000 milliampeeritunnin akku täyttyy 17 minuutissa. Ei ihme, että Xiaomi kutsuu tekniikkaan hyperlataukseksi (HyperCharge).
Ja mikäli uuden puhelimensa joutuu ihan itse kustantamaan, tulee Xiaomin laitteiden ja parin muun kärkinimen lippulaivojen merkittävin ero esiin kassalla. XIaomi ilmoittaa uutuuksiensa Suomen hinnat myöhemmin, mutta eilen 11T Pro -mallin hinnaksi ilmoitettiin 699 euroa.
Lienee turvallista ennustaa, että aggressiivisella hintapolitiikallaan Xiaomi nousee älypuhelinten markkinajohtajaksi vielä tämän vuoden aikana.