Autoteollisuus on yksi aloista, jotka kärsivät tällä hetkellä pahiten komponenttipulasta. Useita tehtaita on jopa suljettu, koska tuotanto ei voida pitää käynnissä. Tutkimuslaitoksen mukaan komponenttipula aiheuttaa valmistajille tänä vuonna jättimäiset 210 miljardin dollarin menetykset.
Näin arvioi autoalaa seuraava AlixPartners. Sen mukaan komponenttipulan takia jää valmistumatta 7,7 miljoonaa ajoneuvoa. Vielä toukokuussa ennusteessa puhuttiin 3,9 miljoonan ajoneuvon vajeesta. Tutkimuslaitoksen mukaan komponenttipula on vain yksi monista poikkeuksellisista häiriöistä, joita autoala kohtaa tällä hetkellä.
- Tietysti kaikki olivat toivoneet, että komponenttikriisi olisi rauhoittunut tähän mennessä, mutta valitettavat tapahtumat, kuten COVID-19-pandemian aiheuttamat puolijohdetehtaiden sulkemiset Malesiassa ja jatkuvat ongelmat muualla ovat pahentaneet asioita, sanoo AlixPartnersin Mark Wakefield.
Hänen mukaansa autotuotanto kärsii monista ongelmista. Komponenttien lisäksi ulaa on hartsista ja teräksestä, ja jopa osaavasta työvoimasta.
Dan Hearsch vastaa AlixPartnersilla autoalan tutkimuksesta. Hänen mukaan valmistajille ei ole tällä hetkellä ”iskunvaimentimia", kun kyse on tuotannosta tai materiaalin hankkimisesta. - Lähes kaikki puutteet tai tuotannon keskeytykset missä tahansa päin maailmaa vaikuttavat yrityksiin ympäri maailmaa, ja vaikutukset ovat nyt vahvistuneet kaikkien muiden puutteiden vuoksi.
Kuva: Valmet-Automotive, Uusikaupunki