Autoalan amerikkalaisen standardointijärjestö SAE:n mukaan ajoneuvojen autonomisuutta voidaan määritellä 5-portaisella asteikolla. Todellinen, täysin autonomisesti kulkeva 5-tason robottiauto on vielä kaukana. Tänä vuonna markkinoille saadaan ensimmäiset 3-tason autonomiset autot.
Näin sanoo Allegro Microsystems, joka on juuri esitellyt 3-tason robottiautoihin suorityskyvyltään yltävät pyörien nopeus- ja etäisyysanturit. Yhtin mukaan sen A19360-anturi on markkinoiden ensimmäinen korkearesoluutioinen GMR-anturi.
Huippuluokan GMR-anturi giant magnetoresistance) tarjoaa autonvalmistajille tarvittavan signaalin erottelukyvyn ja luotettavuuden, joita vaaditaan henkilöajoneuvojen automatisoinnin edistyneessä tasossa ja palvelusovelluksissa.
Ennusteiden mukaan ensimmäiset tason 3 robottiautot tulevat yleisesti saataville vuoden 2022 loppuun mennessä. Tason 4 ajoneuvot tulevat markkinoille vuoden 2023 aikana. Autonvalmistajat kehittävät aktiivisesti ohjelmisto- ja laitteistojärjestelmiä ja tarvitsevat komponentteja, kuten A19360-anturin, jotka voivat mahdollistaa nämä järjestelmät.
Automatisoidut ja autonomiset ajoneuvot vaativat erinomaiset pyörän pyörimistiedot tarkan hidasnopeuden ohjaamiseksi. A19360 tarjoaa korkearesoluutioisia tietoja autojen järjestelmiin luomalla ylimääräisiä lähtötapahtumia magneettista sykliä kohti erityisellä protokollalla, joka on yhteensopiva elektronisten ohjausyksiköiden (ECU) kanssa. Se sisältää ADAS-sovelluksiin räätälöidyn mittauksen (8 tapahtumaa sykliä kohti). Resoluutio on 8-kertainen normaaliin pyörän nopeusanturiin verrattuna.
A19360 kehitettiin ISO 26262 ASIL B(D) -standardia varten, ja se on rakennettu Allegron monoliittiselle GMR-teknologialle. Yhtiön kehittämä SolidSpeed Digital Architecture -tekniikka eliminoi lämpövaihtelusta ja järjestelmän liikkeestä johtuvat mittavirheet.