Suomessa myytiin loka-joulukuussa 12 prosenttia vähemmän älypuhelimia kuin vuotta aiemmin. Tämä käy ilmi GfK:n ja Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n kodintekniikan myyntitilastoista. Myös koko vuoden osalta puhelimien kappalemääräinen myynti pieneni.
Viime vuonna Suomessa myytiin hieman yli 2,7 miljoonaa puhelinta. Määrä on 4,2 prosenttia pienemi kuin vuotta aikaisemmin. Myynnin arvo pysyi kuitenkin samana kuin edellisvuonna. Suomalaiset kuluttivat uusiin puhelimiin 969 miljoonaa euroa.
Tietokoneita suomalaiset ostivat viime vuonna yli 676 tuhatta kappaletta. Luku pitää sisällään kaiken tietotekniikan ja on 9,3 prosenttia pienempi kuin vuonna 2020. Myynnin arvo pysyi silti samalla tasolla reilussa 344 miljoonassa eurossa.
Vaikka koko vuosi ylsi 0,4 prosenttia plussalle, tietotekniikan myynti kääntyi viimeisellä kvartaalilla 6,1 prosentin laskuun. Näyttöjen ja kannettavien tietokoneiden laskeva trendi jatkui, mutta pöytäkoneet lisäsivät suosiotaan. Pelikoneita ostettiin edellisvuotta enemmän sekä kannettavina että pöytämalleina, ja pelinäytöt kävivät nekin hyvin kaupaksi. Pelinäyttöjen hintahaitari on laaja, ja keskihinta noin 250 euroa.
Viihde-elektroniikan myynti laski 10,6 prosenttia vuoden 2020 huippulukemista, ja vuoden viimeinen kvartaali jäi peräti 18,2 prosenttia miinukselle. Myynti on laskenut tasaisesti lähes kaikissa tuoteryhmissä. Televisioiden kohdalla kasvua nähtiin GfK:n kokoamissa tilastoissa vain kaikkein suurimmissa, 75-tuumaisissa ja sitä suuremmissa kuvaruuduissa. Äänentoistolaitteissa harvoja myyntiään nostaneita tuo olivat soundbar-kaiuttimet ja etätyökuulokkeet.
Kameroiden myynti kasvoi 1,4 prosenttia vuonna 2021. Neljännelle kvartaalilla myynti kääntyi kuitenkin 14,4 prosentin laskuun. GfK:n tilastojen mukaan suosiotaan menettivät lähes kaikki kameratyypit. Ainoastaan peilittömät kinokoon järjestelmäkamerat kasvoivat myynnin arvossa mitattuna sekä koko vuonna että vuoden viimeisellä neljänneksellä.