Amerikkalaisilla jättiyrityksillä on paljon rahaa, jota ne voivat käyttää yritysostoihin lähes rajattomasti. Yritysten käyttäytymisessä on kuitenkin eroja. Apple nousee esiin hiljaisena ja tarkkana täsmäostojen tekijänä. FinancesOnline-sivustolla on verrattu Applen, Googlen, Microsoftin ja Facebookin viime vuosien yritysostoja. Yritysten välillä on merkittäviä eroja.
Google on käyttänyt surutta rahaa yritysostoihin, ehkä sen takia että sitä on kassat pullollaan. Motorola Mobilitystä yhtiö pulitti 12,5 miljardia dollaria, mutta kauppa haittasi sen suhdetta suurimpaan Android-valmistajaan eli Samsungiin. Motorolan kännykät päätyivät sittemmin kiinalaisen Lenovon omistukseen 2,9 miljardilla dollarilla. Kallis huti, voisi joku sanoa.
Tänä vuonna Google osti 3,2 miljardilla dollarilla älytermostaatteja valmistavan Nestin. Vuonna 2006 osakkeina maksettu 1,6 miljardia dollaria Youtubesta vaikuttaa fiksummalta kaupalta. Kaikkein paras Googlen ostos on kuitenkin helppo nimetä: Android-käyttöjärjestelmän tiimeineen se osti vuonna 2005 noin 50 miljoonalla dollarilla.
Microsoftin ostokäyttäyminen vaikuttaa enemmänin sekavalta. Se osti Nokian kännykät, koska haluaa kännyköihin. Hotmail-sähköpostin vuonn 1998, kun halusi kilpailla Yahoon kanssa markkinoilla, jotka Gmail sittemmin kaappasi haltuunsa. Skypestä Microsoft oli valmis maksamaan 8,5 miljardia dollaria vuonn 2011, vaikka yhtiö ei tehnyt penniäkään voittoa. No, viime vuonna Skypen liikevaihto oli jo kaksi miljardia dollaria.
Apple yritysostot ovat aina olleet tarkkaan harkittuja, salassa pidettyjä ja enimmäkseen erittäin onnistuneita. Next-kaupan mukana vuonna 1996 tuli muuan Steve Jobs ja tulevan OSX:n perusta NeXT-käyttöjärjestelmän muodossa. PA Semistä Apple maksoi 278 miljoonaa dollaria vuonna 2008, mutta sen myötä yhtiö pääsi suunnittelemaan itse iPhone- ja iPad-laitteiden prosessorit. Siri-tekoälystä Apple maksoi 250 miljoonaa dollaria vuonna 2010.
Mark Zuckerbergin Facebook on tehnyt useita isojakin ostoja startuppeihin, joista se hakee uusia innovaatioita ja palveluita omille käyttäjilleen. Esimerkiksi miljardin dollarin Instagram-ostot sopii tähän kuvaan hyvin.
Zuckerberg käyttää kyllä varojaan myös strategisiin ostoihin. Tänä vuonna tehty 19 miljardin Whatsapp-jättiostos pyrki ainoastaan poistamaan pahan kilpailijan markkinoilta. Whatsappin käyttäjien määrä selvästi Facebookia nopeampi kasvu ilmeisesti näyttäytyi Zucekerbergin silmissä isona uhkana.
Inforgrafiikka löytyy verosta Financesonlinen sivuilta.
http://comparisons.financesonline.com/comparison-of-top-tech-company-acquisitions/