Volvo on yksi autonvalmistajista, jotka ovat nopealla aikataululla siirtymässä täysin sähköisiin malleihin. Jotta yhdellä latauksella päästäisiin mahdollisimman pitkälle, ottaa Volvo käyttöön uusia tekniikoita Torslandan tehtaallaan. Yksi tekniikoista on alumiinikorien suurempien osien megavalu.
Uuden sukupolven sähköisten Volvojen valmistuksessa otetaan käyttöön uusi alumiinikoriosien valutekniikka, jossa auto kootaan isommista kappaleista. Tämä ns. megavaluprosessi tarjoaa monia etuja kestävän kehityksen, kustannusten ja auton suorituskyvyn suhteen, ja Volvo on yksi ensimmäisistä autonvalmistajista, joka investoi tähän tekniikkaan.
Pohjarakenteen keskeisten osien valaminen yhdeksi alumiinikappaleeksi vähentää painoa, mikä puolestaan parantaa energiatehokkuutta ja pidentää auton toimintamatkaa. Sen ansiosta Volvon suunnittelijat voivat optimaalisesti hyödyntää matkustamossa ja tavaratilassa käytettävissä olevaa tilaa, mikä lisää auton monikäyttöisyyttä.
Toinen megavalutekniikan etu on valmistusprosessin yksinkertaistuminen, joka synnyttää kustannussäästöjä materiaalien käytössä ja logistiikassa ja pienentää valmistuksen ja toimitusketjun ympäristöllistä jalanjälkeä.
Aivan ongelmatonta megavalu ei ole. Volvo muistuttaakin, että alumiinikoriosien suunniteltu megavaluprosessi odottaa maa- ja ympäristötuomioistuimen ympäristölupia. Se on joka tapauksessa yksi ratkaisuista, joita Volvo on ottamassa käyttöön Torslandan tehtaan miljardin euron uudistusinvestointien myötä.
Investoinnit ovat jatkoa viimeaikaiselle ilmoitukselle, jossa Volvo ja johtava akkukennojen valmistaja Northvolt kertoivat kolmen miljardin euron investoinnista korkealaatuisten räätälöityjen akkujen kehitykseen ja valmistukseen Volvon seuraavan sukupolven täyssähköautoja varten.
Molemmat investoinnit ovat askel eteenpäin Volvon tavoitteessa tulla pelkkien täyssähköautojen valmistajaksi vuoteen 2030 mennessä ja kuvastavat yhtiön sitoutumista pitkäkestoiseen tulevaisuuteen kotikaupungissaan Göteborgissa.
Uudessa akkujen kokoonpanoyksikössä integroidaan akkukennot ja -moduulit auton pohjarakenteeseen. Myös autojen kokoonpanoyksikköä uudistetaan seuraavan sukupolven sähköautoja varten. Käyttöön otetaan esimerkiksi uusi liitospiste, jossa auton ylärunko ja pohja kohtaavat ensimmäisen kerran.
Torslandan tehtaan vuosikapasiteetti on 300 000 autoa, ja se on yksi Volvon pisimpään toimineista tuotantolaitoksista. Ruotsin kuningas Kustaa VI Aadolf avasi sen vuoden 1964 huhtikuussa, ja se oli pitkään maan suurin yksittäinen työnantaja. Tällä hetkellä Torslandan tehdas toimii kolmessa vuorossa ja työllistää noin 6 500 henkilöä.