Helsingin Jätkäsaaressa liikkui viime vuoden lopulla erikoinen kulkija, kun LMAD-projekti ja DB Schenker testasivat, miten itsenäisesti ohjautuva jakelurobotti soveltuu pakettien noutopisteeksi. Kokeilu osoitti, että jakelurobotit sopivat kaupunkiympäristöön ja toimivat myös talviolosuhteissa hyvin.
Kokeilun taustalla oli halu selvittää, miten itseohjautuvasti liikkuva robotti toimii lähetysten noutopisteenä ja miten jakelurobotit soveltuvat kaupunkitilaan. Verkkokaupan määrä kasvaa, joten viimeisten kilometrien kuljetuksiin tarvitaan uusia ratkaisuja.
Jakelurobotin kokeilusta saatiin lupaavia tuloksia. Robotti kuljetti reilun kuuden viikon aikana yli 100 pakettia Jätkäsaaren ja Ruoholahden asukkaille. Paketteja tilattiin yli kymmenestä verkkokaupasta.
Vaikka kokeilun ajalle osui haastaviakin talviolosuhteita, jakelurobotti toimi teknisesti hyvin. Robotin mukana kulkeneen operoijan ei tarvinnut puuttua toimitustilanteisiin manuaalisesti. Robotti taittoi kokeilun aikana matkaa itseohjautuvasti kaikkiaan noin 40 kilometrin verran. Vain kolmena päivänä toimitukset peruttiin huonon sään takia.
Palvelu muistutti noutoa pakettiautomaateista: paketti poimittiin lokerikosta näppäilemällä etukäteen saatu pin-koodi laitteeseen. Mutta toisin kuin pakettiautomaattien kanssa, robotilla paketit tuotiin lähemmäksi omaa kotiovea. Robotin mukana kulki kokeilun aikana operoija, joka seurasi robotin toimintaa ja varmisti samalla liikkumisen turvallisuuden.
Kokeilussa olivat mukana jakelurobotin operoinnista vastaava startup-yritys LMAD, GIM Robotics, Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki ja DB Schenker, jonka noutopisteenä jakelurobotti toimi.