Mercedes-Benz aikoo tuoda DRIVE PILOT -autopilottinsa ensi vuonna Saksan teille. Järjestelmä tuo 3-tason robottiajamisen S-sarjan malleihin 5000 eurolla ja EQS-malliin 7430 eurolla. Tämä tekee Mercedes-Benzistä ensimmäisen autonvalmistajan maailmassa, jolla on kansainvälinen ehdollisen automatisoidun ajon sertifikaatti, jonka ansiosta autopilotti voidaan asentaa lisävarusteena tehtaalla sarjatuotannon ajoneuvoihin.
Mersun autopilotti mahdollistaa ajotehtävän siirtämisen järjestelmän hoidettavaksi "tietyissä olosuhteissa" raskaassa liikenteessä tai ruuhkatilanteissa sopivilla Saksan moottoritieosuuksilla 60 km/h nopeuteen asti. Käytännössä tämä tarkoittaa siis ruuhkassa köröttelyä.
Kun järjestelmä on aktivoitu, se ohjaa nopeutta ja etäisyyttä edelläajavaan, ja ohjaa ajoneuvoa sen kaistalla. Järjestelmä ottaa huomioon reittiprofiilin, reitillä tapahtuvat tapahtumat ja liikennemerkit. Mersun mukaan DRIVE PILOT reagoi myös odottamattomiin liikennetilanteisiin ja hoitaa ne itsenäisesti mm. väistöliikenteellä kaistan sisällä tai käyttämällä jarrutusta.
Järjestelmä nojaa joukkoon anturitekniikoita, jotka Mercedesin mukaan ovat välttämättöminä turvallisuuden kannalta. Näitä ovat pääasiassa tutka, lidar ja kamerat, mutta myös ultraääni- ja kosteusanturit tarjoavat arvokasta tietoa. Nyt kun autopilotille on saatu viranomaishyväksyntä Saksassa, yhtiö pyrkii saamaan vuoden loppuun mennessä viranomaishyväksynnän Yhdysvaltaissa Kalifornian ja Nevadan osavaltioissa.
Ajoneuvon ehdollisesti automatisoitu toiminta SAE-tason 3 mukaisesti edellyttää järjestelmäsuunnittelua, joka mahdollistaa yksinkertaisten ja vakavampienkin toimintahäiriöiden turvallisen hallinnan. Redundantti eli kahdennettu arkkitehtuuri sisältää jarrujärjestelmän, ohjauksen, tehonlähteen sekä anturitekniikan osia, kuten ympäristötietoisuutta ja ajodynamiikan laskelmia. Myös akku, ohjausmoottori, pyörien nopeusanturit ja erilaiset algoritmit, joita järjestelmä käyttää tietojen laskemiseen, ovat rakenteeltaan redundantteja. Lisäksi osa anturiteknologiasta on myös toiminnallisesti redundantteja, koska ne täydentävät toisiaan (optinen, ultraääni, radioaallot).
Epätodennäköisessä toimintahäiriötilanteessa ajoneuvo pysyy ohjattavissa redundantin järjestelmärakenteensa ansiosta, jolloin DRIVE PILOT voi luovuttaa ajovastuun kuljettajalle turvallisesti. Jos kuljettaja ei noudata haltuunottopyyntöä kymmenen sekunnin enimmäisajassa esimerkiksi lääketieteellisen hätätilanteen vuoksi, DRIVE PILOT käynnistää välittömästi hätäpysähdyksen, joka on turvallinen sekä ajoneuvolle että sitä seuraavalle liikenteelle. Tätä tarkoitusta varten järjestelmän prosessori laskee jatkuvasti optimaalista liikerataa turvalliseen pysähtymiseen. Samaan aikaan DRIVE PILOTin ohjattavuus on suunniteltu pitämään ajoneuvo kaistallaan ja välttämään törmäykset muiden tienkäyttäjien ja tiellä olevien esineiden kanssa.
DRIVE PILOTilla varustetun Mersun tarkka sijainti määritetään erittäin tarkalla paikannusjärjestelmällä, joka on paljon tehokkaampi kuin perinteiset GPS-järjestelmät. Lidar-, kamera-, tutka- ja ultraääniantureiden keräämien anonymisoitujen tietojen lisäksi digitaalinen HD-kartta tarjoaa kolmiulotteisen kuvan tiestä ja ympäristöstä sekä tietoa tien geometriasta, reitin ominaisuuksista, liikennemerkeistä ja erityisistä liikennetapahtumista (esim. onnettomuudet tai tietyöt). Tämä erittäin tarkka, etukäteen teistä skannattu kartta tuo ajamiseen senttimetriluokan tarkkuuden paikannuksen mahdollistaman metrin tarkkuuden sijaan.
Karttatiedot tallennetaan taustatietokeskuksiin ja niitä päivitetään jatkuvasti. Jokainen ajoneuvo tallentaa myös kuvan näistä karttatiedoista alukseen, vertaa niitä jatkuvasti taustatietoihin ja päivittää paikallista tietojoukkoa tarpeen mukaan.