STMicroelectronics järjesti sijoittajille pääomapäivän, jossa yrityksen johto esitteli tulevaisuuden suunnitelmiaan. Ei yhtiötä ainakaan varovaisuudesta voi nyt syyttää. Tavoitteena on kasvattaa viime vuonna 12,8 miljardin dollarin liikevaihdon tehnyt yritys 20 miljardin dollarin kokoiseksi vuosina 2025-27.
Pääjohtaja Jean-Marc Chery kasvu tulee yhtiön vanhoilta sektoreilta, kuten autoelektroniikasta, teollisuudesta ja PC-tekniikasta. Nämä alueet kuitenkin muuttuvat. Sähköistyminen mullistaa autoelektroniikan, ja digitalisaatio ja datan siirtyminen pilveen mullistavat teollisuussovellusten suunnittelun.
Tämä näkyy jo nyt ST:n tulosluvuissa. Viime vuonna autojen sähköistymisen osuus yhtiön liikevaihdossa kasvoi yli kaksinkertaiseksi, tarkalleen 110 prosenttia. Samaan aikaan 32-bittisten prosessorien käyttö autoelektroniikassa kasvoi 36 prosenttia.
Puolijohteiden osuus auton hinnasta on kasvanut tasaisesti jo kahden vuosikymmenen ajan. Jos autojen myyntimäärää vertaa vuoteen 2019 eli pandemiaa edeltävään aikaan, myydään tänä vuonna 7 prosenttia vähemmän autoja. Silti puolijohteita näihin autoihin myydään 47 prosenttia enemmän.
Kehitystä kuvaa hyvin se, miten tyypillinen mikro-ohjain autossa on muuttunut. Vuonna 2018 tyypillinen piiri oli yksiytiminen, 120 megahertsin nopeudella toimiva siru, jollaisia yhdessä ECU-yksikössä oli kolme kappaletta. Tänä vuonna MCU-ohjain on kaksiytiminen ja toimii 300 megahertsin kellolla. Autossa on vähintään kaksi ECU-yksikköä, joissa käytetään keskimäärin yhdeksää ohjainpiiriä.