Nvidia esitteli GTC-tapahtumassaan tuttuun tapaa suuren joukon uusia tuotteita. Yksi mielenkiintoisimmista on autojen DRIVE-laskenta-alustan uusi Thor-prosessori. Se pakkaa 2000 teraflopsin suorituskyvyn yhdelle 77 miljardin transistorin piirille.
Nvidia kertoi, että Thor nojaa yli 15 tuhannen suunnittelutyövuoden työhön. Suuresta tehosta on hyötyä, sillä ensimmäistä kertaa sama piiri prosessoi niin autonomista ajamista kuin kaikkea auton kojelaudassa tapahtumaa viihteestä alkaen.
Thor perustuu samoihin tekoälyominaisuuksiin, joihin perustuvat Nvidian uusimmat Hopper-grafiikkaprosessorit, yrityksen ensimmäinen palvelinpiirien CPU eli Grace sekä ada Lovelace -grafiikkaprosessori. Nvidia kutsuu moni-instanssiarkkitehtuuriksi rakennetta, jossa eri toiminnalliset alueet eristetään toisistaan.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että esimerkiksi ADAS-toimintojen kriittiset prosessit voidaan ajaa omassa lohkossaan QNX:llä, kokonaisuutta voidaan ohjata Linuxilla omassa hiekkalaatikossaan ja kuljettajan käyttöliittymää piirretään omassa Androidissaan.
Nvidia ilmoitti, että Thor tulee kaupallisiin ajoneuvoihin vuoden 2025 alussa. Ensimmäiseksi asiakkaaksi nimettiin Gelyn omistama kiinalainen ZEEKR, joka kehittää pitkälle automatisoituja sähköautoja.
Yksi tärkeä osa Thoria on GPU-prosessoreilla ajettavien Tensor-ytimien lohko, jossa tehdään tekoälypäättelyitä. Nvidia kutsuu osiota nimellä inference transformer engine. Se prosessoi neuraaliverkkoja 9 kertaa aiemmin nähtyä nopeammin. Käytännössä auto voi osion avulla havaita ja tunnistaa tiellä liikkuvat esteet 9 kertaa aiempaa nopeammin.