On kulunut neljä vuotta siitä, kun Nvidia esitteli fotorealistisen kuvan mahdollistavan RTX- eli säteenseurannan tekniikan. GTC-tapahtumassaan Nvidia esitteli uusimman RTX 4090 -lippulaivaprosessorinsa, joka nostaa grafiikan suorituskyvyn taas neljä kertaa aiempaa suuremmaksi.
Uutuus on samalla ensimmäinen Ada Lovelace -arkkitehtuuriin perustuva GPU-piiri. Siinä valon käyttäytymistä pinnoilla simuloiva RTX-tekniikka on viety pidemmälle kuin koskaan aiemmin. Samalla arkkitehtuuriin perustuvat piirit hyödyntävät yhä enemmän tekoälyä.
Uusi DLSS 3 -tekniikka pysyy generoimaan kokonaisia kehyksiä tekoälyn avulla. Tämä tarkoittaa grafiikan renderöintiä ruudulle yli nelinkertaisella tehokkuudella raa´an voiman eli ns. brute force -laskentaan.
DLSS 3 on tulossa suosituimmille pelimoottoreille kuten Unity ja Unreal. Myös pelintekijät tukevat uutta tekniikkaa laajasti ja GTC:ssä markkinoille luvattiin yli 35 DLSS 3 -peliä jo lähiaikoina.
Fyysisesti tarkkaa grafiikka - tai fotorealismi - vaatii hurjaa laskentatehoa. Nvidia kertoi GTC:ssä, että esimerkiksi Cyberpunk 2077 -pelissä jokaisen pikselin valotus (miten valo heijastuu, miten se poukkoilee muista objekteista) vaatii yli 600 laskentaa. Suorituskykyä tarvitaan 16 kertaa enemmän kuin ensimmäisten RTX-pelien aikaan neljä vuotta sitten.
Tähän tarpeeseen Nvidia vastaa uusilla kolmannen polven RT-ytimillä, jotka ovat kaksi kertaa edeltäjiään nopeampia. Ne pystyvät esimerkiksi generoimaan lennossa uusia geometrisia pintoja, joita tarvitaan valon käyttäytymisen mallintamiseen.
RTX 4090 -piiri on melkoinen jätti. Se koostuu 76 miljardista transistorista, 16 384 CUDA-ytimestä ja 24 gigatavusta Micronin GDDR6X-muistia. Prosessori kykenee piirtämään yli sata 4K-kehystä sekunnissa. Massiivisia ovat muutkin luvut: tehonkulutus on 450 wattia ja lähtöhinta 1599 dollaria. GeForce RTX 40 -sarjan grafiikkakortit ovat tulossa useammalta valmistajalta tarjolle jo syksyn aikana.