Kajaanilainen Valtavalo onnistui toukokuussa päättyneellä tilikaudella kasvattamaan liikevaihtoaan ja parantamaan kannattavuuttaan haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta. Covid-pandemian, Ukrainan sodan sekä niiden aiheuttamien maailmanlaajuisten tuotannollisten ja logististen haasteiden varjostaessa tilikautta liikevaihto kasvoi 4,1 miljoonaan euroon.
Toimitusjohtaja Tuukka Pykäri on erityisen ilahtunut viennin kehityksestä. - Viime tilikausi oli meille hyvin merkityksellinen, sillä vienti muihin EU-maihin kasvoi ensimmäistä kertaa yrityksen historiassa kotimaan kauppaa suuremmaksi, kertoo Prykäri.
Päättyneellä tilikaudella Valtavalon ulkomaankauppa kasvoi yhteensä noin 16 %. Suomi säilytti asemansa edelleen suurimpana yksittäisenä markkina-alueena, mutta Ruotsi ylsi jo lähelle.
Yritys perusti myyntiin keskittyvän sivuliikkeen Ruotsiin v. 2017 ja toiminta on kehittynyt sen jälkeen suotuisasti. Vaikka valtaosa viennistä tulee Ruotsista, niin toimituksia lähtee Kajaanin tehtaalta säännöllisesti myös muualle Eurooppaan.
Pykärin mukaan EU:n uusi lainsäädäntö kannustaa huollettavuuteen ja valonlähteen vaihdettavuuteen, mikä vauhdittaa yhtiön myyntiä. - Lisäksi elohopeaa sisältävien tuotteiden, esimerkiksi loisteputkien, poistuminen markkinoilta, on ehdottomasti iso askel oikeaan suuntaan, Prykäri iloitsee.
Valtavalo valmistaa Kajaanin tehtaallaan energiatehokkaita ja pitkäikäisiä ledivalonlähteitä sekä toimittaa asiakkailleen vaihdettavaan valonlähteeseen perustuvia kokonaisratkaisuja. Kajaanissa valmistuvilla ledivaloputkilla on kotimaista alkuperää viestivä sinivalkoinen avainlippumerkki.