Ensimmäinen tekstiviesti lähetettiin lähes 30 vuotta sitten 3. joulukuuta 1992 Isossa-Britanniassa. Kuluttajien lähettämisen SMS-viestien määrä ei enää ole niin suuri, mutta tekniikalla onedelleen vahva asema yritysviestinnässä. Suomalaisen tekstiviestipalvelu Quriirin tilastojen mukaan yritysten lähettämien viestien määrä on viime vuosina kasvanut noin 30 prosenttia vuodessa.
Tekstiviestin formaatti on säilynyt pitkälti samana ensimmäisestä viestistä lähtien. Se hyödyntää GSM-verkkoa ja yhden viestin pituus on 160 merkkiä. Tänä päivänä tekstiviestiä hyödyntävät erityisesti yritykset. Quriirin liiketoimintajohtaja Lasse Lohikosken mukaan tekstiviestin vahvuuksiin kuuluu ehdottomasti tavoittavuus, varmuus ja nopeus.
- Tekstiviestit menevät varmasti perille ja tavoittavat kenet tahansa, jolla on matkapuhelin. Mikään muu viestintäkanava ei edelleenkään pysty samaan. Teknologia mahdollistaa myös tekstiviestien integroinnin yrityksen omiin järjestelmiin, jolloin ne ovat usein automaattinen osa asiakasviestintää, Lohikoski kertoo.
Ensimmäisessä tekstiviestissä luki ”Merry Christmas”. Tänä päivänä yritysten viesteissä lukee tyypillisesti ”Hei, tilauksesi 123456 on noudettavissa myymälästämme”, ”Muistathan hammashoitoaikasi tänään klo 13” tai ”Varmennuskoodisi on 654321”.
Quriirin tilastojen mukaan yritysten lähettämien tekstiviestien määrä on kasvanut noin 30% prosenttia vuodessa. Quriirin teknologian avulla lähetetäänkin vuodessa jo yli 200 miljoonaa tekstiviestiä.
- Yritysten lähettämien tekstiviestien määrä on viime vuosina kasvanut nopeasti. Pandemia vauhditti digitalisaatiota entisestään ja tekstiviestillä on kehityksessä oma vahva roolinsa. Esimerkiksi verkkokauppa kasvoi pandemian aikana nopeasti, mikä vaikutti myös A2P (application-to-person) SMS-markkinan kasvuun. Tämän kasvun ennustetaan jatkuvan.
Yritykset lähettävät tekstiviestillä hyötyviestejä, kuten muistutus- ja vahvistusviestejä sekä noutoilmoituksia. Tekstiviesti toimii myös erittäin hyvin erilaisiin tunnistautumiseen liittyviin palveluihin, kuten puhelinnumeron verifiointiin, kaksivaiheiseen tunnistautumiseen ja kertakäyttöisiin salasanoihin.
Tänä talvena sähköyhtiöt ovat varautuneet viestimään asiakkaiden suuntaan tekstiviesteillä mahdollisista sähkökatkoksista. Tekstiviesti soveltuukin kriisiviestintään erityisen hyvin, sillä tekstiviesti tavoittaa nopeasti ja varmasti.
Hyötyviestien lisäksi yritykset lähettävät myös kasvavassa määrin tekstiviestikyselyitä sekä markkinointiviestejä. Lasse Lohikoski ennustaa, että erityisesti kaksisuuntaisen viestinnän merkitys tulee kasvamaan myös tekstiviestikanavassa. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakas pystyy vastaamaan yrityksen lähettämään viestiin. Tällöin asiakas voi esimerkiksi hyväksyä ajanvarausehdotuksen tai maksutapahtuman suoraan tekstiviestillä.
Quriiria kehittää ohjelmistoyritys NextUp Oy, jonka tasainen kasvuvauhti kertoo myös tekstiviestin suosiosta. - Me olemme onnistuneet palvelemaan asiakkaitamme heidän tarpeissaan ja pyrimme jatkuvasti kehittämään palveluamme asiakkaidemme toiveiden ja palautteiden mukaisesti. Satsaamme palvelun laatuun ja toimintavarmuuteen, jotta asiakkaamme voivat luotettavasti lähettää suuriakin viestimääriä. Lohikoski päättää.
Tällä hetkellä keskustellaan paljon RCS:n (Rich Communication Services) tulemisesta ja sitä on esitetty SMS:n luonnollisena jatkumona. Quriirilla uskotaan sen tulevan tekstiviestin rinnalle viestintämuotona, joka mahdollistaa visuaalisemman ja rikkaamman tavan viestiä asiakkaiden kanssa. Osassa maita RCS on jo käytössä, mutta suomalaiset operaattorit eivät ainakaan vielä ole kertoneet millä aikataululla RCS olisi tulossa Suomeen.