Sähköautojen latausinfraa rakennetaan nyt vimmaisesti kaikkialla kehittyneessä maailmassa. Tietoturvayritys Check Point Software Technologiesin kyberturvallisuusasiantuntijat varoittavat, että autoilun sähköistyminen saattaa jopa hidastua, koska sähköajoneuvojen latauspisteiden kyberturvallisuus jätetään huomiotta.
Hallitukset ympäri maailmaa ajavat siirtymistä vihreämpään teknologiaan torjuakseen ilmastonmuutosta ja vähentääkseen riippuvuuttaan hiilivedyistä. Norja on rakentanut 17 000 latauspisteen verkoston, kun taas Yhdysvaltain liikenneministeriö ilmoitti äskettäin 5 miljardin dollarin suunnitelmasta luoda uusi sähköautojen latauspisteverkosto. Vaikka autoyritykset lisäävät uusien sähköajoneuvojen tuotantoa, teollisuus ei kuitenkaan tee tarpeeksi käsitelläkseen kyberturvallisuusongelmia, jotka ovat lähinnä IoT-laitteita.
Kun käyttäjät lataavat ajoneuvojaan, ajoneuvon ja laturin välille muodostetaan myös datayhteys. Latausasemat ovat yhteydessä Internetiin ja ovat muiden IoT-laitteiden tavoin alttiina kyberrikollisten toiminnalle. Jos latauskeskukseen päästään murtautumaan, sillä voi olla vakavia seurauksia.
Tällainen muodostaa ensinnäkin riskin käyttäjän turvallisuudelle. Teoriassa sähköajoneuvojen latauspisteen kautta hakkeri voisi käyttää ajoneuvon moottorinhallintajärjestelmää ja joko vaarantaa turvallisuuden, suorituskyvyn tai poistaa ajoneuvon käytöstä kokonaan.
Kybermurto voisi vaarantaa sähköautojen latausverkon toiminnan. Hakkerit voivat tyrmätä koko latausverkoston hyödyntämällä vain yhtä haavoittuvuutta yhdessä laitteessa. Latausverkon sulkemisen lisäksi hakkerit voivat käyttää operaattorin hallintaohjelmistoa ja asentaa operaattorin verkkoon kiristyshaittaohjelmia. Teoriassa hakkeri voisi estää sähköajoneuvoihin vaihtaneen liikennöitsijän koko toiminnan pelkästään kannettavasta tietokoneestaan.
Uhkatoimijat eivät tuhlaa aikaansa hyökkäysten mittakaavan ja hienostuneisuuden lisäämiseen. Check Point Research raportoi äskettäin 59 prosentin maailmanlaajuisen lisääntyneen kiristysohjelmahyökkäysten määrässä, kun taas Ison-Britannian kuljetusalalla on tapahtunut keskimäärin 979 kyberhyökkäystä viikossa viimeisen kuuden kuukauden aikana.