Taipuisista puhelimista on tänä vuonna tullut lähes oikeaa liiketoimintaa, kun kolmannella neljänneksellä niitä myytiin jo kuusi miljoonaa kappaletta. Viimeisellä neljänneksellä markkina kuitenkin kutistuu ensimmäistä kertaa laitekategorian historiassa. Mitä markkinoilla tapahtuu?
Tutkimuslaitos DSCC on yrittänyt hakea syitä erikoiselle taantumalle. Vaikka Samsung täytti odotukset vuoden kolmannella neljänneksellä prosentin tarkkuudella myyden 5,2 miljoonaa Galaxy Z Fold- ja Z Flip-puhelinta, ja saavuttaen 85 prosentin markkinaosuuden, sen myynti sakkasi viimeisellä neljänneksellä, DSCC arvioi.
Tutkimuslaitoksen arvion mukaan Samsungin taivuteltavien puhelinten myynti putoaa puoleen kolmannen neljänneksen luvuista. Myyntimäärä putoaa 2,6 miljoonaan ja lasku jatkuu myös ensi vuoden ensimmäisen puoliskon ajan, DSCC ennustaa. Samalla markkinaosuus laskee alle 50 prosenttiin ensi vuoden toisella neljänneksellä.
Tutkimuslaitoksen mukaan Yhdysvaltain markkinat ovat Samsungin ongelma kuluvalla vuosineljänneksellä. Myyntilukujen hidastuminen tapahtui heti Applen iPhone 14 -sarjan julkaisun jälkeen. Yhdysvaltojen osuus Samsungin taitettavista älypuhelimista vuonna 2021 oli 29 prosenttia ja vuoden 2222 kolmannella neljänneksellä 29 prosenttia, mutta vuoden 2222 viimeisellä neljänneksellä se putosi 7 prosenttiin.
Loka-joulukuussa Samsung toimitti kaikista valmistamistaan Flip-puhelimista enää viisi prosenttia jenkkimarkkinoille, kun osuus oli 28 prosenttia edellisellä kolmannella neljänneksellä. Fold-mallissa kehitys oli sama: 32 prosentista 11 prosenttiin.
Jenkkimarkkinoiden takia DSCC arvioi, että Samsungin viimeisen neljänneksen toimitukset jäävät 45 prosenttia edellistä ennustetta pienemmäksi. Koko vuonna Samsung myy 10,1 miljoonaa tavuteltavaa puhelinta, mikä on 46 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Aiempi ennuste arvioi kasvuksi 77 prosenttia ja myyntimääräksi 12,3 miljoonaa.
Kun suurimman valmistajan luvut pettävät, se heijastuu koko markkinan kasvuun. Nyt taivuteltavia älypuhelimia myydään kuluvana vuonna 13 miljoonaa kappaletta. Kasvu jää 64 prosenttiin, kun aiemmin markkinoiden uskottiin lähes kaksinkertaistuvan noin 15 miljoonaan laitteeseen.
Ensi vuodelle DSCC ennustaa taivuteltaviin 33 prosentin kasvua ja 17 miljoonan laitteen volyymiä. Samsungin markkinaosuus laskee koko ensi vuonna 72 prosenttiin. Kuuden eri älypuhelinbrändin osuuden odotetaan olevan vähintään 3 prosenttia ja ensi vuonna laitteita tulee 10 eri brändiltä, tutkimuslaitos ennustaa.
Kolmannen neljänneksen myydyin taivuteltava älypuhelin oli Samsung Galaxy Z Flip 4 52 prosentin markkinaosuudella. Toiseksi myydyin oli Z Fold 4, jonka osuus markkinoista oli 27 prosenttia. Huawei P50 Pocket ylsi kolmanneksi 4,5 prosentin osuudella.