Apple nousi älypuhelinmarkkinoiden markkinajohtajaksi viime vuoden viimeisellä neljänneksellä. TrendForcen mukaan Applen markkinaosuus nousi 24,4 prosenttiin, kun Samsungin oli tyytyminen 19,4 prosenttiin.
Tutkimuslaitoksen mukaan loka-joulukuun myynti jäi 301 miljoonaan laitteeseen eli 15,5 prosenttia vuodentakaista pienemmäksi. Tähän vaikutti taloudellinen taantuma, mutta myös esimerkiksi työvoimapula Foxconnin tehtailla Kiinassa. Esimerkiksi Apple ei saanut kasvatettua tuotantomääriään Zhengzhoun tehtaalla.
Tästä huolimatta Apple valmistutti ja myi loka-joulukuussa 73,5 miljoonaa iPhonea. Määrä on 44,7 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin. Koko vuoden aikana iPhoneja myytiin 233 miljoonaa kappaletta.
Samsung myi loka-joulukuussa 58,3 miljoonaa älypuhelinta eli 9,2 prosenttia vuodentakaista vähemmän. Koko vuoden myyntimäärä oli 258 miljoonaa puhelinta eli 6,1 prosenttia pienempi kuin vuonna 2021.
Xiaomin markkinaosuus oli vuoden viimeisellä neljänneksellä 12,1 prosenttia ja OPPOn 10,7prosenttia. Kun vielä Vivo kaappasi 7,7 prosenttia markkinoista, oli kiinalaisten hallussa lähes kolmannes älypuhelinmarkkinoista.
Tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen ennusteiden mukaan tilanne älypuhelinmarkkinoilla on palannut normaaliksi. Samsungin markkinaosuuden arvioidaan olevan 23,6 prosenttia ja Applen 18,7 prosenttia. Tähän vaikuttaa myös se, että Samsung on saanut uuden Galaxy S23 -sarjansa myyntiin.