Jos on ostanut uuden auton, joutuu sitä edelleen odottamaan kuukausia. Ongelma koskee niin sähköautoja kuin polttomoottorimalleja. Sourcenginen mukaan autojen komponenttien markkinoilla ei päästä tasapainoon vielä pitkään aikaan.
Vuoden ensimmäisen neljänneksen tilastojen mukaan Sourcengine arvioi, että autoelektroniikan komponenttipula jatkuu koko alkaneen vuoden yli. Tasapainoon kysynnässä ja tuotannossa päästään aikaisintaan vuoden 2024 lopulla tai vuonna 2025.
Sähköautoissa kysyntä kasvaa kovaa vauhtia, mutta bensiiniautoja menisi kaupaksi ennen kuin niitä on myytävänä. Vanhemmissa automalleissa ongelmia tulee Kiinan tuotannosta: siellä valmistetaan valtaosa autojen peruskomponenteista, eivätkä Yhdysvaltain Kiinalle asettamat kaupparajoitukset auta tilannetta.
Sourcenginen raportit toimitusajat ova edelleen erittäin pitkiä. SRAM-muisteissa Infineon kertoo 26-42 viikon toimitusajoista. SDRAM-piireissä eri valmistajien (ISSU, Micron, Winbond) arvio on 18-30 viikkoa. SDRAM-siruissa toimitusajat ovat pitkiä kaikissa eri sukupolvissa, puhuttiin sitten DDR3:sta tai uusista DDR5-siruista.
Haihtumattomissa muisteissa tilanne on yhtä huono. NOR-flasheissaMicron raportoi jopa 28 viikon toimitusajoista, ja Infineon, Macronix ja Winbond antavat jopa pidempiä toimitusarvioita. Tilanne on käytännössä sama NAND-siruissa, joissa piirin saa tuotantolinjalle nopeimmillaan 20 viikossa. Erikoistuneimmissa EEPROM-piireissä toimitusajat ovat jo lähes vuoden luokkaa.
Autoissa tarvitaan paljon mikro-ohjaimia ja niissä toimitusajat ovat murheellista luettavaa. Microchipin 8-bittistä ohjainta joutuu pahimmillaan odottamaan 75 viikkoa. NXP:n 32-bittisissä odotusaika on minimissään vuosi, pahimmillaan 99 viikkoa.
Suunnittele siinä sitten tuotantoaikataulua. Ja arvioi auton toimitusaikaa asiakkaalle.
Kuva: Valmet Automotive