Valotutka eli lidar on tärkeä komponentti, kun autosta halutaan turvallisempi tai jopa itsenäisesti ajava robotti. Suomalainen Canatu on nyt ryhtynyt yhteistyöhön Webaston kanssa. Yritysten ratkaisu mahdollistaa lidarin asentamisen ajoneuvon kattoon.
Valotutkan luotettavuus ankarissa sääolosuhteissa on kuitenkin keskeinen haaste. Lidar-suojalinssin päälle kertynyt jää, lumi tai sumu voi estää anturin näkökentän ja vaarantaa tarkan 3D-kartoituksen. Canatun hiilinanonuppuihin perustuvalla kalvolla voidaan esimerkiksi toteuttaa lidarin linssiin lämmitys, jolloin jää tai huurre ei estä laitteen toimintaa.
Katolle sijoitettujen antureiden suuri etu on optimaalinen tunnistus. Yleinen näkymä ja korkea sijainti ajoneuvon korkeimmassa kohdassa ovat ihanteellisia erityisesti lidarille mahdollistamaan ympäristön pitkän kantaman 3D-kartoituksen. Canatun jäänpoisto- ja huurtumisenestojärjestelmän sisällyttäminen RSM-järjestelmään (Roof Sensor Module) varmistaa luotettavan ADAS-anturin suorituskyvyn ankarissa sääolosuhteissa. Samoja Canatu-kalvolämmittimiä voidaan käyttää myös kamerajärjestelmissä.
Yhteistyö yritysten välillä käynnistyi kesäkuussa 2021. Yhteisen kehitysprojektin aikana yritykset ovat testanneet ja varmentaneet erilaisia pinomalleja läpäisy- ja lämmitystehokkuuden optimoimiseksi.
- Canatu-kalvolämmitin on ADAS:n keskeinen mahdollistava teknologia. Se parantaa lidar-laitteiden ja kameroiden luotettavuutta ankaralla säällä tehden autonomisesta ajamisesta turvallisempaa ja yleisempää, sanoo Canatun myyntijohtaja Samuli Kohonen.
Canatu-kalvolämmitin on läpinäkyvä ja täysin johdoton, ja se tarjoaa nopean, tasaisen ja tehotehokkaan lämmityksen koko pinnalla ilman optista vääristymistä. Canatu-kalvolämmitin valmistetaan polykarbonaattikalvolle ja integroidaan sarjatuotantoprosessin aikana RSM-suojukseen FIM-kalvolla.
Canatu ja Webasto esittelevät ratkaisuaan Startup Autobahn EXPO 2023 -messuilla Stuttgartissa kesäkuun lopulla.