Kalifornialainen Amprius Technologies on kehittänyt akkutekniikan, jossa grafiittianodi korvataan piipohjaisella ratkaisulla. Tämä kasvattaa akun energiatiheyden kaksinkertaiseksi. Nyt yhtiö kertoo suunnitelmistaan avata ensimmäisen tehtaansa.
Amprius kehuu kehittämänsä akun energiatiheydeksi 500 wattituntia kiloa kohti, tai 1,3 kWh litraa kohti toisin ilmaistuna. Tämä on noin kaksinkertainen nykyisten yleiskäyttöisten kennojen kapasiteettiin verrattuna.
Aiemmin piianodiin perustuvat akkuratkaisut eivät ole olleet toimivia, koska piianodit ovat turvonneet voimakkaasti lataamisen aikana. Amprius onkin kehittänyt nanolangoista koostuvan piianodin. Siinä volyymin muutokset pysyvät kurissa.
Periaatteessa piianodiakku kasvattaisi nykyisten sähköautojen kantaman kaksinkertaiseksi. Ampriuksen pitkän tähtäimen tavoitteena ovat kuitenkin lentävät autot tai pienlentokoneet. Asiakkaina sillä on jo BAE Systemsin ja Airbusin kaltaisia jättejä.
EETimes-lehdessä Ampriuksen teknologiajohtaja Ionel Stfan kertoo, että tällä hetkellä sähkökäyttöisellä lentävällä autolla voidaan lentää 15-20 minuuttia, mistä neljä ensimmäistä minuuttia kuluu nousuun. Selvää on, ettei tähän voida perustaa mitään kaupallista toimintaa.
Jos energiatiheys nostetaan esimerkiksi 500 wattituntiin kiloa kohti, lentomatka kasvaa 100-200 mailiin eli 150-300 kilometriin. Tämä voisi jo mullistaa näiden matkojen taittamisen.
Pii pystyy varastoimaan litiumia 10 kertaa enemmän kuin grafiitti. Pelkästään anodin vaihtamalla voi nostaa akun kapasiteetin lähes kaksinkertaiseksi. Näitä akkuja ryhdytään valmistamaan yhtiön ensimmäisessä tehtaassa Coloradon Brightonissa. Tuotanto on yhtiön mukaan alkamassa vuonna 2025.