Capgemini Research Instituten julkaiseman tutkimuksen mukaan lähes 60 prosenttia opettajista uskoo, että vuorovaikutusosaaminen tekoälyn kanssa nousee keskeiseksi työelämätaidoksi tulevaisuudessa. Vaikka monet tunnustavat generatiivisen tekoälyn mahdollisuudet, 78 prosenttia opettajista maailmanlaajuisesti jakaa huolen sen mahdollisista negatiivisista vaikutuksista oppimistuloksiin.
Samaan aikaan 16–18-vuotiaat opiskelijat ovat opettajiaan vähemmän luottavaisia siihen, että heidän digitaitonsa ovat riittävän ajantasaiset työelämän vaatimuksiin nähden. Opiskelijat epäilevät perustaitojensa riittävyyttä erityisesti digitaalisen viestinnän ja datan hyödyntämisen taitojen alueilla.
Lähes puolet (48 %) tutkimukseen osallistuneista ensimmäisen ja toisen asteen koulun opettajista kertoo heidän koulujensa kieltäneen tai rajoittaneen tekoälyn käyttöä tavalla tai toisella. Aikaiset omaksujat sen sijaan kertovat vähemmän rajoittavista lähestymistavoista, missä 19 prosenttia vastaajista kertoo tekoälytyökalujen olevan sallittuja määriteltyä tarkoitusta varten, ja 18 prosenttia kertoo tekoälysovellusten olevan arvioinnin kohteena niiden käytettävyyden ja hyödyn osalta.
Monen mielessä tekoälyssä on kyse sekä mahdollisuuksista että uhkista. Pelkona on muun muassa, että kirjoittamisen arvostus laskee (66 %) ja että tekoäly rajoittaa opiskelijoiden luovuutta (66 %).
Peloista huolimatta puolet opettajista uskoo generatiivisen tekoälyn hyötyjen päihittävän sen riskit opetustyökaluna. 60 % opettajista pitää tekoälyratkaisujen soveltamista opetustyössä hyödyllisenä etenkin silloin, kun opiskelijoiden tekoälyyn kohdistuvaa vuorovaikutusosaamista ja tekoälymallien ymmärtämistä pyritään kehittämään. 56 % näkee tekoälyn olevan hyvä tuki opiskelijoiden kriittisen ajattelun harjoittamisessa. 52 % pitää tekoälyä hyödyllisenä apuna sen voidessa suositella esimerkiksi merkintöjä opiskelijoiden tehtäviin.
Raportin “Future ready education: Empowering secondary school students with digital skills” voi ladata täältä.