Suomalaiset tiputtavat puhelimensa 60 kertaa vuodessa, selviää HMD Globalin teettämästä kyselystä, jossa haastateltiin yli tuhatta suomalaista. Keskimäärin puhelin putosi käyttäjältään viisi kertaa kuussa, eli puhelin ottaa vastaan jopa 60 iskua vuoden aikana. Vaikka uuden kännykän saadessaan sitä varjellaan erityisen huolellisesti, huolellisuus unohtuu nopeasti. Uusi puhelin putosi ensimmäistä kertaa keskimäärin 83 päivän päästä ostosta.
Ei siis ihme, että näytön rikkoutuminen on hyvin yleistä. 80 prosenttia vastaajista myönsi rikkoneensa puhelimensa näytön joskus. Näytön korjaaminen ei aina syystä tai toisesta houkuttele, ja keskimäärin suomalaiset elävät rikkinäisen näytön kanssa jopa yli viisi kuukautta (160 päivää).
Kun puhelin rikkoutuu, niin joka neljäs vastaaja kertoi vaihtavansa sen saman tien uuteen. 21 prosenttia vastaajista taas sanoo sivuuttavansa pienet rikkoumat ja jatkaa kännykän käyttöä normaalisti. Toiset 21 prosenttia vastaajista korjauttaa puhelimensa piakkoin liikkeessä. Pieni osa eli 11 prosenttia vastaajista korjaa laitteensa itse kotona.
Kahdeksan prosenttia vastaajista sanoo käyttäneensä puhelinta, jonka näyttö on rikki, yksinkertaisesti pakosta, sillä heillä ei ole ollut varaa korjata sitä. Vastaajista joka kymmenes säästää, jotta saa puhelimen korjattua.
Onneksi suomalaiset ovat hyvin tunnollisia puhelimia suojaavien kuorien käyttäjiä. 83 % vastaajien puhelimista oli suojakuori. Heistä 71 % ostaa ja laittaa kuoren heti puhelimeen vaihtaessaan uuteen laitteeseen. 18 % vastaajista taas heräsi ensimmäisen kännykän putoamiseen ja hankki suojakuoren silloin, ja 12 % suojasi puhelimensa vasta sen ollessa jo osittain rikki.
1007 täysi-ikäisen suomalaisen kyselytutkimus toteutettiin 18-20.4.2023 ja sen tilasi HMD Global. Tutkimuksen toteutti Perspectus Global.