Jos tarvitsee ruokareseptiä kaapista löytyville aineksille, tekoäly on etevä kumppani. Mutta entä jos tarvitsee tarkkoja tietoja vakavasta sairaudesta, kannattaako turvautua ChatGPT:een vai Googlen Bardiin? Nyt tämäkin on tutkittu.
Kalifornian yliopiston Riversiden yksikön johtamassa tieteidenvälisessä tutkimuksessa tutkijat havaitsivat, että molemmilla tekoälypalveluilla on vahvuuksia ja heikkouksia, jos etsitään tietoa esimerkiksi Alzheimerin taudista ja muista dementian muodoista. Ryhmään kuului tutkijoita Alabaman yliopistosta ja Floridan kansainvälisestä yliopistosta.
Tutkimuksen mukaan Google tarjoaa viimeisimmät tiedot, mutta kyselytuloksia vääristävät asiakkaita etsivät palvelun- ja tuotetoimittajat. ChatGPT puolestaan tarjoaa objektiivisempaa tietoa, mutta se voi olla vanhentunutta, eikä botti kerro tietonsa lähteitä vastauksissaan.
Kalifornian yliopiston tietotekniikan professori Vagelis Hristidis uskoo, että näiden kahden yhdistelmä voisi olla paras vaihtoehto. - Jos valitsee molempien parhaat ominaisuudet, voi rakentaa paremman järjestelmän, ja uskon, että näin tapahtuu muutaman seuraavan vuoden aikana.
Tutkimuksessaan Hristidis ja hänen tiiminsä lähettivät sekä Googlelle että ChatGPT:lle 60 kyselyä, jotka olisivat tyypillisiä dementiaa sairastavilta ihmisiltä ja heidän perheiltään. Tutkijat keskittyivät dementiaan, koska yli 6 miljoonaa amerikkalaista kärsii Alzheimerin taudista tai siihen liittyvästä sairaudesta.
Puolet tutkijoiden esittämistä kyselyistä haki tietoa sairausprosesseista ja toinen puoli palveluista, jotka voisivat auttaa potilaita ja heidän perheitään. Bardin ja ChatGPT:n antamat tulokset ovat osin ristiriitaisia.
- Googlella on enemmän ajan tasalla olevaa tietoa ja se kattaa kaiken. ChatGPT:tä koulutetaan muutaman kuukauden välein. Se on siis jäljessä. Jos viime viikolla esiteltiin uusi, lääke, ChatGPT ei tiedä siitä mitään, Hristidis sanoo.
Toisaalta ChatGPT tarjosi luotettavampia ja tarkempia tietoja kuin Google. Tämä johtuu siitä, että OpenAI:n ChatGPT:n luojat valitsevat luotettavimmat verkkosivustot, kun he kouluttavat ChatGPT:tä laskennallisesti intensiivisen koneoppimisen avulla. Silti käyttäjät jäävät hämärän peittoon tietystä tietolähteestä, koska tuloksena olevissa kertomuksissa ei ole viittauksia.
Hristidisin mukaan Googlella on luotettavuusongelma, koska se kattaa kaiken luotettavista lähteistä mainoksiin. Itse asiassa mainostajat maksavat Googlelle verkkosivustojen linkkien näkymisestä hakutulossivujen yläosassa. Siksi käyttäjät näkevät usein ensin linkkejä voittoa tavoittelevien yritysten verkkosivustoille, jotka yrittävät myydä heille hoitoon liittyviä palveluita ja tuotteita. Luotettavan tiedon löytäminen Google-hauista vaatii siis käyttäjältä enemmän.
Tutkimukseen voi tutustua täällä.
Kuva: AdobeStock