Litiumioniakkuja käytetään kaikkialla, mutta niiden ongelmana on nestemäinen elektrlyytti, joka saattaa syttyä tuleen. Marylandin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet uuden teknologian, jonka ansiosta akut olisivat turvallisempia ja vähemmän alttiita akkupaloihin.
Nature-lehdessä julkaistussa artikkelissa esitelty innovatiivinen menetelmä estää litiumdendriittien eli oksamaisten viiksien muodostumisen katodin pinnalle. Ratkaisu pohjaa kalvoon, joka toimii välikerroksena. Se pysäyttää dendriittien muodostumisen.
Kiinteän olomuodon akut voivat olla nykyisiä sähköautoja turvallisempia, mutta kun akkuja ladataan sähköajoneuvojen vaatimalla suurella teholla, litiumdendriitit kasvavat kohti katodipuolta aiheuttaen oikosulkuja ja kapasiteetin heikkenemistä. Professori Chunseng Wangin johdolla kehitetty ratkaisu on ainutlaatuinen, koska se stabiloi akun rajapinnat kiinteän elektrolyytin ja anodin (jossa elektronit piiristä tulevat akkuun) ja elektrolyytin ja katodin (jossa energia virtaa ulos akusta) välillä.
Uusi akkurakenne lisää runsaasti fluoria sisältävän välikerroksen, joka stabiloi katodipuolta, sekä muunnelman anodin välikerrosta magnesiumilla ja vismutilla. Jotta tekniikka saadaan kaupallistettua, pitää ratkaista eräitä ongelmia. On esimerkiksi pienennettävä kiinteää elektrolyyttikerrosta, jotta saavutetaan samanlainen paksuus kuin litiumioniakkujen elektrolyytti. Tämä nostaa energiatiheyttä eli sitä, kuinka paljon virtaa akku pystyy varastoimaan.
Perusmateriaalien korkeat kustannukset ovat toinen haaste. akkuvalmistaja Solid Power aikoo kuitenkin tuoda uudet akut markkinoille vuoteen 2026 mennessä. Lisätutkimuksella aiotaan nyt lisätä akkujen energiatiheyttä entisestään.