Cornellin yliopiston insinöörit ovat kehittäneet mullistavan litiumakun, joka kykenee latautumaan alle viidessä minuutissa. Tämä edistysaskel sähköautojen teknologiassa voi merkittävästi vähentää latausaikoja. Akun anodina käytetään indiumia.
Cornellin tutkimus lupaa helpotusta sähköautoilijoiden latausahdistukseen. - Jos pystyt lataamaan sähköauton akun viidessä minuutissa, et tarvitse suurta akkua pitkän matkan ajamiseen, kommentoi Cornellin professori ja dekaani Lynden Archer, joka johti tutkimusprojektia.
Tutkimusryhmän löydökset on julkaistu Joule-lehdessä. Tutkimuksessa keskityttiin indiumiin, pehmeään metalliin, jota käytetään yleisesti kosketusnäyttöjen ja aurinkopaneelien pinnoitteissa. Indium erottautuu erinomaisena materiaalina nopeasti latautuvissa paristoissa sen erittäin alhaisen migraatioenergiakynnyksen ja kohtuullisen vaihtovirtatiheyden ansiosta. Nämä ominaisuudet mahdollistavat nopean latauksen ja pitkäaikaisen varastoinnin.
Innovaation ytimessä on uusi suunnitteluperiaate, joka mahdollistaa metalli-ionien vapaan liikkuvuuden akun anodilla, mikä johtaa stabiileihin lataus- ja purkaussykleihin. Tämä teknologia yhdistettynä langattomaan induktiolataukseen teillä, voisi pienentää akkujen kokoa ja kustannuksia ja tehdä sähköisestä liikenteestä houkuttelevamman vaihtoehdon kuljettajille.
Tutkimus on saanut tukea Yhdysvaltain energiaministeriön perusenergiatieteiden ohjelmasta Mesoscale Transport Properties -keskuksen kautta. Tutkijat hyödynsivät myös Cornellin materiaalitutkimuskeskusta, jota tukee National Science Foundationin Materials Research Science and Engineering Center -ohjelma.
Vaikka indium-anodit tarjoavatkin lupaavia tuloksia nopean latauksen alueella, professori Archer huomauttaa, että indium on raskas materiaali ja sen parantamiseen voi löytyä mahdollisuuksia laskennallisen kemian ja mahdollisesti generatiivisen tekoälyn työkalujen avulla. Tämä avaa ovia uusille tutkimuksille kevyempien materiaalien löytämiseksi, jotka täyttävät samat kriittiset ominaisuudet nopeaa latausta varten.