Espotel on Suomen mittakaavassa jo iso elektroniikkayritys, mutta se haluaa kasvaa yhä isommaksi. Perinteisen sulautetun suunnittelun ja testauspalvelujen rinnalle yhtiö on jo tuonut ODM-päätelaitealustan, ja esineiden internetistä (IoT) Espotel odottaa paljon. Myös kasvua yritysostojen kautta mietitään, kertoo yrityksen myynnistä Pohjoismaissa vastaava Juha Ojaniemi.
Kasvusuunnitelmia vaikeuttaa hieman se, että osaajia on vaikea löytää nopeasti. Suomessa on tarjolla insinöörejä, mutta maamme koulutuspolitiikka on ollut kovin kännykkävetoista. - Tätä on vaikea muuttaa kovin nopealla aikataululla, Ojaniemi sanoo.
Espotelillä on ollut yksikkö Oulussa jo 10 vuoden ajan Stonello Software -oston jälkeen. Oulussa uusia osaajia olisi tarjolla. Ojaniemi myöntää, että näitä oululaisia insinöörejä on jo katseltu "sillä silmällä".
- Mutta palvelubisnes on käyttöastebisnestä. Ei osaajia hankita pankkiin odottamaan.
Perinteinen sulautettu elektroniikka on Ojaniemen mukaan "aika pieni tontti, jossa olemme olleet tiukasti kiinni". Uusia alueita espoolaisyritykselle ovat RF-testauspalvelut, päätelaitealustojen kehitys ja erityisesti esineiden internet.
Liki kaikkien ennusteiden mukaan esineiden internet tulee lähivuosina muuttamaan yritysten liiketoimintaa merkittävästi ja niiden tuottamia palveluita. Espotel on rakentamassa kumppanuutta IBM:n kanssa yhdistämällä IBM pilvipalvelut ja Espotelin osaamisen sulautettujen laitteiden kehittämisessä.
Espotel on esittelemässä Ruotsissa Embedded Conferencessa marraskuun alussa IoT-demoa, jossa yhdistyy sulautettu elektroniikka pilviliitettävyyteen. Kistan tapahtuma toimii samalla Espotelin päänavauksena IoT-alueelle Ruotsissa.
Espotel laajensi testauspalvelujaan EMC-, RF-, antenni- ja olosuhdetestauspalveluihin loppukeväästä ostamalla testauslaboratorion Ixonosilta. Toimitusjohtaja Kari Liuskan mukaan ostos on osoittautunut hyväksi ja yhtiöllä on tällä hetkellä menossa useita laboratoriotestejä ja vika-analyysejä erilaisten asiakkaiden kanssa.
Espotelin kasvusuunnitelmia voi hidastaa se, että yrityksestä tiedetään aika vähän. Osin se johtuu siitä, että suunnitellut tuotteet eivät ole olleet markettien hyllyillä myytäviä. Osin siitä, että asiakkaat eivät yleensä halua puhua tulevista projekteistaan.
- Suunnittelemme tuotteita, jotka menevät tuotantoon 2-3 vuoden kuluttua, Juha Ojaniemi selittää.
Espotelin kasvutavoitteille Suomi ei riitä. Yhtiö on jo pitkään katsonut Puolan, Saksan ja Ruotsin markkinoita aktiivisesti. Ojaniemi myöntää, että Saksa on erittäin mielenkiintoinen markkina.
Saksaan pitäisi käytännössä mennä yritysoston kautta. - Yritysostolla pitää hakea markkinoita. Pelkästään osaajien rekrytointiin yritysosto ei ole kannattava keino, Ojaniemi sanoo.