VTT tutki kansainvälisessä DRIVE C2X -hankkeessa autojen välisiä, langattomaan kommunikaatioon perustuvia uusia varoitusjärjestelmiä ja niiden käytön vaikutuksia liikenteessä. Tulosten perusteella järjestelmien arvioitiin parantavan liikenteen turvallisuutta merkittävästi. Kuljettajakäyttäytyminen muuttui varovaisemmaksi ongelmapaikoissa. Myös ajokokemus oli aikaisempaa miellyttävämpi.
Ensimmäiset autojen väliseen kommunikaatioon perustuvista toiminnoista tulevat uusiin autoihin kahden vuoden kuluttua. Kuljettajille ne näkyvät esimerkiksi hälytysääninä ja kuvallisina varoituksina. Useat autonvalmistajat ovat jo siirtäneet järjestelmät tutkimuksesta tuotekehityksen puolelle. Ensimmäisten joukossa järjestelmiä tulevat ottamaan käyttöön Mercedes ja Volvo.
Kolme ja puoli vuotta kestäneessä yhteistoiminnallisen ajamisen hankkeessa testattiin kattavasti ajoneuvojen välistä kommunikointia sekä ajoneuvojen ja tieympäristön välistä yhteydenpitoa. Autojen väliseen kommunikaatioon perustuvilla älykkäillä kuljettajan tukijärjestelmillä halutaan parantaa liikenneturvallisuutta sekä liikenteen sujuvuutta ja pienentää autoilun ympäristövaikutuksia.
Uusien varoitusjärjestelmien avulla voidaan varoittaa esimerkiksi edessä olevasta rikkinäisestä ajoneuvosta, tietöistä, moottoritielle pysähtyneestä jonosta ja törmäysvaarasta, edessä olevasta äkkijarrutuksesta, takaa lähestyvästä hälytysajoneuvosta, huonosta säästä tai kelistä sekä myös lapsi-, suojatie- ja muista väistämis- ja pysähtymisvelvollisuutta koskevista liikennemerkeistä.
Projektissa selvitettiin seitsemässä Euroopan maassa varoitusjärjestelmien vaikutuksia laajoilla kenttäkokeilla, joita koordinoitiin rinnakkain hankkeen osallistujien kesken sekä arvioitiin järjestelmien yhteensopivuutta. Tavoitteena oli järjestelmien kattava arviointi sekä Euroopan laajuisten testausympäristöjen yhtenäistäminen.
Kenttäkokeissa oli mukana 750 eurooppalaista henkilöauton kuljettajaa, joista 80 oli suomalaisia. VTT:n Tampereella sijaitsevalla testipaikalla kokeiltiin myös sää- ja kelitietojärjestelmän toimivuutta vaativissa sääolosuhteissa. Testeissä ajoneuvoihin välitettiin ennakkotietoa esimerkiksi liukkaista teistä sekä tulevista liikennemerkeistä noin 400 -500 metriä etukäteen. Tieto kulki eri ajoneuvojen ja liikenneinfrastruktuurin välillä.
Älykkäiden liikenneratkaisujen edistämiseen tähtäävään hankkeeseen osallistui eurooppalainen autoteollisuus alihankkijoineen sekä tutkimuslaitoksia. VTT oli 18,6 miljoonan euron DRIVE C2X -hankkeen suurin toimija 2,2 miljoonan euron budjetilla ja työmäärällä. Koordinoijana toimi Daimler.