Yhdysvaltain ilmavoimien edistyneimmässä hävittäjässä eli F45:ssa on kuusi miljoonaa riviä koodia. Se ei ole mitään edistyneimpään autoon verrattuna. S-sarjan uudessa Mercedes-Benzissä koodirivejä on peräti 65 miljoonaa.
Mentor Graphicsin toimitusjohtaja Greg Hinckley kertoi eilen Oulussa Mentor Forum -tapahtumassa, miten S-Mersu kuvaa autojen elektroniikan kehittymistä muutenkin. - 40 prosenttia tällaisen premium-auton hinnasta on elektroniikkaa.
S-Mersun luvut ovat muutenkin massiivisia. Kaapelointeja on perusmallissa 2,5 kilometriä, varustelluimmassa mallis peräti 4,3 kilometriä. CAN-järjestelmiä on 73, LIN-väylää hyödyntää 61 järjestelmää. Ledejä autossa on yli 500 Mercedeksen koodiviidakosta peräti 30 miljoonaa riviä kuluu jo multimediajärjestelmään.
Elektroniikan suunnittelun työkaluja tarjoaville EDA-taloille autoelektroniikka on kasvava alue. Tulevat miehittämättömät autot ja jatkuvasit lisääntyvät kuljettajan apuvälineet lisäävät tarvetta työkaluille, joilla ohjelmistot testataan.
Usein tarve testaamiselle on suurempi kuin vaikkapa matkapuhelimissa. - On tietysti ikävää, jos kännykän modeemi pettää, mutta autossa ei ole varaa siihen, että joku järjestelmä - vaikkapa jarrut - pettäisi, Hinckley muistuttaa.
Vielä autoelektroniikka ei ole kovin iso alue EDA-taloille. Kyse on noin puolen miljardin dollarin markkinoista, kun puolijohteista tulee EDA-taloille kuuden miljardin dollarin liikevaihto. Mutta toisaalta potentiaali on iso.
- S-luokka on aina ollut Mercedekselle eräänlainen uusien tekniikoiden - myös ohjelmistojen - testialusta. 2000-luvun alussa Mersulla oli suuria vaikeuksia ohjelmistojensa toiminnan kanssa ja he panostivat sekä työkaluihin että koodin kehitykseen valtavasti päästäkseen sinne, missä tänä päivän ovat, Hinckley kehuu.