Kun Nokia julkisti viime kuussa Slush-tapahtumassa N1-tabletin, moni ryhtyi odottamaan vesi kielellä tulevaa Nokia-älypuhelinta. Sellainen tulee, mikäli markkinoilla on laitteelle tarvetta, näkee Nokia Technologiesilla tuoteliiketoiminnasta vastaava Sebastian Nyström.
Nyströmin mukaan N1-tabletin lanseeraus osoitti, että monet rakastavat Nokia-brändiä ja haluaisivat yrityksen logolla varustettuja laitteita. Ihmisten uskollisuus on säilynyt, vaikka välissä olikin aika jolloin Nokia-laitteita ei ostettu.
Brändin arvoa voi mitata liikevaihdon perusteella, kuten Interbrand tekee. Tässä vertailussa Nokian brändin arvo on 3,2 miljardia euroa ja se on edelleen maailman sadan arvokkaimman brändin joukossa. Kuluttajat antavat myöskin oman arvonsa brändille ja tässä vertailussa Nokia on menettänyt asemiaan viime vuosina. Nyström ei sitä ääneen sano, mutta kyse on Windows Phone- ja Lumia-ajasta. Se on onneksi nyt takanapäin.
Nyströmin mukaan N1 tuotiin markkinoille, koska sille oli tarvetta. - Markkinoilta puuttui laadukas Android-tabletti, hän perustelee. N1 onkin laadukas laite. Z Launcher -käyttöliittymä on uutta ja laite on ohut ja kevyt, joten se erottuu massasta edukseen.
Voisiko samanlainen tarve markkinoille syntyä myös Android-älypuhelimissa. Nyt ainakin näyttää siltä. Samsung on menettämässä asemiaan kiinalaiskilpailijoille, joiden laitteet ovat hyvin samankaltaisia. Tässä markkinassa uudenlainen käyttöliittymä, laadukas kamera ja toimivat kartat voisi olla yhdistelmä, joka myy.
Nokia saa lokakuun alusta 2016 oikeuden käyttää Nokia-brändiä älypuhelimissa. Siispä saamme joulumarkkinoille kahden vuoden kuluttua Nokia-älypuhelimen? - Se nähdään sitten, Nyström sanoo.