Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ja ryhmä suomalaisyrityksiä ovat kehittäneet sähköauton käyttöön liittyviä uusia älyratkaisuja, jotka mahdollistavat muun muassa sähköauton standardipohjaisen latauksen, lataustolpan etävarauksen, ja auton älykkään lataamisen, jossa huomioidaan energian hinta ja paikallisen sähköverkon tilanne.
VTT on tutkinut eurooppalaisessa The Internet of Energy -hankkeessa esimerkiksi älykkäiden latausjärjestelmien standardipohjaisia ratkaisuja, kehittänyt älykkään lataustolppien varausjärjestelmän ja tutkinut sähköauton akkujen käyttämistä paikallisen sähköverkon tilanteen hallintaan simulointipohjaisesti.
Suomesta projektissa ovat olleet mukana VTT:n lisäksi Elektrobit Wireless Communications Oy (EB), Empower IM Oy ja Emtele Oy. Rahoittajina ovat olleet Tekes ja Artemis JU. Kaikkiaan Artemis-ohjelmaan kuuluvassa projektissa on ollut 38 kansainvälistä kumppania, mikä on avannut suomalaisyrityksille merkittäviä uusia yhteistyömahdollisuuksia.
Älykkään latauksen avulla auton omistaja voi ohjeistaa akun latautumaan toivomaansa aikaan, kun sähköverkon kuormitus on pienimmillään ja sähkön hinta edullisimmillaan. Tästä on etua käyttäjän lisäksi koko verkolle. Älykäs lataaminen perustuu Elektrobitin kehittämään protokollaan, joka mahdollistaa sähköauton ja lataustolpan kommunikoinnin. Standardi mahdollistaa tulevaisuudessa myös kaksisuuntaisen latauksen, jolloin sähköautojen akkuja voisi käyttää hyödyksi esimerkiksi sähköverkon ongelmatilanteissa.
Empower IM on kehittänyt projektissa muun muassa ratkaisuja, joiden avulla auton omistajalle voidaan tarjota mahdollisuus varata esimerkiksi 5 prosenttia akusta markkinoiden tasapainottamiseen. Tämän merkitys kasvaa sähköautojen yleistymisen ja uusiutuvan aurinko- ja tuulivoiman lisääntymisen myötä.
Suomalaisinnovaatioiden ansiosta autoilijoille voi tarjota myös mobiilipalvelun, jonka avulla autoilijan on mahdollista etävarata lataustolppa käyttöönsä. Samoin innovaatioiden avulla voi rakentaa palvelun, jossa lataus tapahtuu ilman erillistä maksamista. Järjestelmä tunnistaa auton, kun latauspistoke kiinnitetään tolppaan. Sen jälkeen lasku ohjautuu omistajalle automaattisesti.