Moni tuntee Zalandon muodin verkkokauppana, jolla on niitä ärsyttäviä tv-mainoksia. Mutta Zalando on yksi Euroopan nopeimmin kasvavia teknologiataloja. Yrityskulttuuriltaan se poikkeaa suuresti kaikesta vanhasta. - Olemme radikaalin ketteriä, sanovat Zalandon Tech Hubin Pekka Kosonen ja Tuomas Kytömaa.
Molemmilla on Nokia-tausta, kuten noin joka viidennellä zalandolaisella Helsingissä. Kosonen vastaa tiimeistä tittelillä Head of Engineering, Kytömaa tuli Yhdysvalloista takaisin Suomeen vetämään Zalandon keskusta, joka on saksalaisyrityksen toinen teknologiakeskus ulkomailla.
Radikaalia Zalandon ketteryydessä on se, että softatiimeillä – joita yhtiössä on tällä hetkellä yhdeksänkymmentä – on omistajuus omasta tuotteestaan. - Tiimi tekee päätökset esimerkiksi siitä, miten kehitetään, millä aikataululla, millä työkaluilla ja milloin päivitykset ajetaan ulos, sanoo Kosonen.
Tämän vapauden myötä tulee myös suuri vastuu. - Mikropalveluarkkitehtuurissa pitää ymmärtää, että mikä tahansa komponentti voi mennä nurin milloin tahansa, Kosonen sanoo. Tähän verkkokaupalla ei ole varaa, sillä jokainen minuutti maksaa.
Zalandon teknologiakeskuksissa työskentelee yhteensä 1100 kehittäjää, Punavuoren salissa heitä on nyt noin 45. Määrä on ilmaistava epämääräisesti, sillä 5-6 uutta on jo tehnyt sopimuksen, mutta he eivät ole vielä aloittaneet. Tuomas Kytömaan mukaan rekrytointi on haastavaa ja siinä auttamaan on palkattu yksi täyspäiväinen työntekijä.
- Monet eivät tiedä, että Zalando on teknologiatalo. Se vaatii vähän markkinointia, mutta tarinamme kuultuaan kaikki ovat kiinnostuneita.
Kytömaa korostaa, ettei Zalandoon haeta mitään tietyn alan osaajia, vaikka rekrytointi onkin koko ajan päällä. - Enemmän haemme oikeanlaisia ihmisiä. Sellaisia, jotka sopeutuvat kulttuuriin, ja joilla on himo tehdä teknologiaa.
Punavuoressa on tällä hetkellä viisi softatiimiä ja kaksi uutta tulossa. Niissä on edustettuna viitisentoista eri kansallisuutta. Heillä on vastuu esimerkiksi Zalandon kuluttajille suunnattuja mobiilisovellusten kehittämisestä ja näiden backend-tekniikasta. Tämä on koko yhtiön kannalta tärkeää, sillä peräti 60 prosenttia Zalandon asiakkaista käyttää palvelua mobiilisti. Kun aktiivisia asiakkaita on Euroopassa yli 18 miljoonaa, kännykkäasiakkaita on paljon.
Zalandossa moni asia, oikeastaan kaikki tehdään toisin kuin vanhoissa teknologiataloissa. Keskijohtoa ei oikeastaan ole ja kaikessa suositaan kokeiluja. Sekin on sitä radikaalia.
- Muutoksen vauhti kiihtyy koko ajan. Ei siinä toimi vanha malli, jossa joku viisas mies laatii pitkän tähtäimen strategian, jonka mukaan sitten toimitaan. Meillä rohkaistaan kokeilemaan ja sallitaan virheiden tekeminen. Niistä ei kehittäjiä syytetä, vaan pyritään ottamaan opiksi, Kosonen ja Kytömaa sanovat.