Nokian eilinen ilmoitus, jonka myötä yhtiön brändi palaa älypuhelimiin uuden HMD Globalin suunnittelemana ja Foxconnin valmistaman laitteena, saa kehuja maailmalla. Sitä pidetään riskittömänä keinona yrittää paluuna markkinoilla, joilla kilpailu on äärimmäisen kovaa.
Helppoa menestyminen ei tule olemaan. Esimerkiksi Gartnerin mukaan pelkkä hyvä brändi ei riitä. Pitää tuoda jotain todella poikkeuksellista markkinoilla, mikä on erittäin vaikeaa.
Gartnerin mukaan 10 miljoonaa myytyä Nokia-älypuhelinta ensimmäisenä vuonna olisi iso menestys. Vertailun vuoksi: Microsoft myi Lumia-älypuhelimia viime vuoden viimeisellä neljänneksellä 4,5 miljoonaa kappaletta.
Microsoft myy nykyisen peruspuhelinliiketoimintansa 350 miljoonalla dollarilla. IHS-tutkimuslaitoksen analyytikko Ian Fogg kommentoi kauppaa BBC:llä sanoen, että sen myötä Nokia-brändiin nykyään luottavat sadat miljoonat peruspuhelimien käyttäjät pääsevät vaihtamaan älypuhelimiin saman brändin alla.
Nokian matkapuhelintoiminnan kaksi vuotta sitten ostanut Microsoft saa nyt kaupastaan arvion ”täydellinen epäonnistuminen”. 7,2 miljardin dollarin ostohinta vaihtui 350 miljoonan taalan myyntilapuksi samalla, kun välissä on tehty miljardiluokan tappiot.
Microsoft ei myöskään puhunut omassa tiedotteessaan mitään tulevista Lumia-laitteista. Sen perusteella uusia Lumioita ei tule. Windows 10:ä kyllä lisensoidaan alustana halukkaille mobiilivalmistajille, mutta laitepuolella toivo on ilmeisesti asetettu Surface Phone -laitteeseen.
Maailmalla Nokia-brändi assosioituu edelleen laatuun. Eilinen ilmoitus paluusta älypuhelimiin on erinomainen uutinen. Se tulee vain muutama vuotta liian myöhään.