Saksalainen Fraunhofer-instituutti on kehittänyt uudentyyppisen laajakaistaisen satelliittiantennin, joka mahdollistaa viestintäjärjestelmään liitettyjen, suoraan satelliitin kanssa kommunikoivien päätelaitteiden vapaan liikkumisen yhteyden laatua heikentämättä. Kyseessä on eurooppalaisten tutkimuslaitosten yhteiseen Kasymosa-hankkeeseen (Ka-band systems for mobile satellite communications) kuuluva osaprojekti.
Laajoissa katastrofitilanteissa kuten maanjäristyksissä, tsunameissa tai tulivuorenpurkauksissa pelastustyöntekijät joutuvat usein turvautumaan satelliittiyhteyksiin varsinkin silloin, kun paikalliset kiinteän puhelinverkon linjat ja matkapuhelinyhteydet ovat kokonaan poikki. Perinteisten satelliittiyhteyksien kapasiteetti on kuitenkin hyvin rajallinen ja ruuhkautuu helposti, kun muu viestiliikenne on mahdotonta. Lisäksi toimiva satelliittiyhteys vaatii erikseen pystytettävän kiinteän maa-aseman ja tarkasti satelliittiin suunnatun kiinteän antennin. Liikkuvaan käyttöön, esimerkiksi ajoneuvoihin, ei luotettavasti toimivia satelliittiantennijärjestelmiä ole aiemmin ollut tarjolla.
Fraunhoferin kehittämässä antennissa sovelletaan pitkälle kehitettyjä ohjausalgoritmeja antennin suuntaamiseen ja oikean suuntauksen säilyttämiseen. Suuntaus saa poiketa korkeintaan 0,2 astetta optimisuunnasta, jotta katkeamaton yhteys voidaan säilyttää laadukkaana. Algoritmien avulla esimerkiksi ajoneuvoon kiinnitetyn antennin liikkeet ajon aikana voidaan ohjauselektroniikan avulla kompensoida riittävän nopeasti, jotta laadukas viestiyhteys säilyy.
Järjestelmään kehitetty modeemi pystyy lisäksi sopeutumaan vaihteleviin oloihin säätämällä datanopeutta aina tarpeen mukaan menettämättä kuitenkaan yhteyttä kokonaan missään tilanteessa. Modeemitekniikan joustavuuden ansiosta laajakaistaisella yhteydellä päästään keskimäärin useiden megabittien sekuntinopeuksiin.
Perinteisten peiliantennien lisäksi hankkeessa tutkitaan myös ajoneuvoihin sijoitettavia tasomaisia paneeliantenneja, joita on jo kokeiltu esimerkiksi lentokoneiden ulkopinnoilla nettiyhteyksien järjestämiseksi lentomatkustajille. Paneeliantenneja ei tarvitse erikseen suunnata, vaan ne toimivat jatkuvasti ajoneuvon tai lentokoneen kulkusuunnasta ja asennosta riippumatta.
Seppo Lindstedt