Teknologian tutkimuskeskus VTT ja kauppakeskus Ideapark Lempäälässä kehittävät palvelurobottia toimimaan itsenäisesti ja luontevasti kauppakeskusympäristössä. Pepper-robotin ensimmäinen koekäyttö alkaa Ideaparkissa ylihuomenna,
Sosiaalisten palvelurobottien kokeilut ovat siirtymässä kehityslaboratorioista osaksi kuluttajien arkiympäristöä, jossa robotit alkavat tarjota erilaisia asiakkaita hyödyttäviä ja viihdyttäviä palveluja. VTT:n projektipäällikkö Marketta Niemelän mukaan sosiaalinen robotti voidaan helposti ohjelmoida antamaan tietoja ja opastusta.
- Hyvän vuorovaikutuksen ja asiakaskokemuksen luomiseksi robottien tekniset kyvyt eivät kuitenkaan vielä riitä ja tarvitaan käytännön tietoa robotin ja ihmisen vuorovaikutuksesta, Niemelä korostaa.
VTT ja kauppakeskus Ideapark Lempäälä ovat Suomesta mukana EU-rahoitteisessa MuMMER (MultiModal Mall Entertainment Robot) -tutkimushankkeessa, joka alkoi maaliskuussa ja kestää neljä vuotta. Hankkeessa kehitetään robotin audiovisuaalisen anturitiedon ja sosiaalisten signaalien prosessointia eli robotin kykyä tulkita tilanteita ja valita tilanteeseen sopiva toiminto sekä kykyä liikkua ihmisjoukossa. Mukana on yliopisto-, tutkimus- ja yritysosapuolia Skotlannista, Ranskasta, Sveitsistä ja Suomesta.
VTT ja Ideapark kehittävät hankkeessa sosiaalisen Pepper-robotin vuorovaikutusta luontevaksi ja kiinnostavaksi. VTT vastaa testaus-, käyttäjä- ja palvelunäkökulmasta. - Tarkoituksena on, että sosiaalinen palvelurobotti tarjoaa kauppakeskuksen asiakkaille viihdykettä, tietoa ja opastusta, eikä se korvaa työntekijöitä, kertoo Niemelä.
120-senttinen Pepper reagoi katsekontaktiin ja tervehdykseen. Kehitettäviä ominaisuuksia ovat esimerkiksi, että se tunnistaa kenen asiakkaan luokse se voi mennä, miten aloittaa ja jatkaa vuorovaikutusta sekä mitä asiakas haluaa, niin että se osaa tarjota oikeaa palvelua. Tavoitteena on, että Pepper pystyy myös keskustelemaan usean ihmisen kanssa yhtä aikaa.