Elektroniikkavalmistaja Logitech on ottanut merkittävän askeleen kohti kestävää kehitystä tarjoamalla kuluttajille mahdollisuuden korjata laitteensa itse. Yhtiö on aloittanut maailmanlaajuisen yhteistyön iFixitin kanssa, tarjoten alkuperäisosia yli 20 Logitech-tuotteeseen.
Logitechin varaosat ja korjausohjeet ovat nyt saatavilla iFixitin Logitech Repair Hub -palvelussa, joka toimii 62 maassa, myös Suomessa. Varaosat kattavat laajan valikoiman Logitech- ja Logitech G -hiiriä, näppäimistöjä sekä kuulokemikrofoneja. Yhtiön mukaan tavoitteena on pidentää tuotteiden käyttöikää, vähentää elektroniikkajätettä ja tarjota kustannustehokas vaihtoehto uuden tuotteen ostamiselle.
- Tuotteemme suunnitellaan laadukkaiksi ja kestäviksi, mutta haluamme myös varmistaa, että niitä voi korjata helposti. Tämä parantaa asiakastyytyväisyyttä ja vähentää jätettä, kertoo Logitechin operatiivinen johtaja Prakash Arunkundrum. Hän korostaa, että iFixitin tarjoamat monikieliset korjausohjeet ja laaja varaosavalikoima tekevät korjaamisesta helppoa ja saavutettavaa.
Tutkimukset tukevat Logitechin päätöstä panostaa korjattavuuteen. Vuoden 2021 YouGov-kyselyn mukaan 54 prosenttia kuluttajista korjaisi mieluummin laitteensa kuin ostaisi uuden. Myös vuoden 2024 kuluttajakyselyssä 70 prosenttia vastaajista piti edullisia korjauskustannuksia tärkeimpänä tekijänä valitessaan korjaamisen ja uuden ostamisen välillä.
Tuetut tuotteet sisältävät muun muassa suositut MX Master- ja G502 Hero -hiiret, MX- ja G915-näppäimistöt sekä G PRO X -kuulokemikrofonit. Esimerkiksi Logitech G733 -kuulokemikrofonin pehmusteet ovat helposti vaihdettavissa, mikä helpottaa niiden huoltoa.
Logitechin tuotteiden varaosat ja korjausohjeet ovat helposti löydettävissä iFixitin verkkosivustolta. Lisätietoja täältä.