Jos kuulut niiden miljoonien käyttäjien joukkoon, joilla on televisionsa kyljessä vanha toisen polven Chromecast-laite, et ole saanut toistettua ruudullasi mitään striimattavaa lähes viikkoon. Google ei ole vielä kertonut tarkkaan, mistä ongelmat johtuvat, mutta moka on osoittautumassa todella noloksi hakujätin kannalta.
Useat käyttäjät ovat raportoineet saaneensa virheilmoituksen, joka estää Chromecastia toimimasta normaalisti. Ongelmat alkoivat ilmaantua maanantaina ja ne vaikuttavat erityisesti vuonna 2015 julkaistuihin toisen sukupolven Chromecast-laitteisiin. Google on myöntänyt tiedostavansa ongelman ja työskentelevänsä ratkaisun parissa, mutta konkreettisia korjaustoimia ei ole vielä julkaistu.
Tilanne on herättänyt turhautumista monien uskollisten Google-käyttäjien keskuudessa. Chromecast on ollut suosittu helppokäyttöisyytensä ansiosta, ja monet ovat pitäneet sitä luotettavana laitteena. Nyt kuitenkin monet kokevat, että Google on jättänyt heidät pulaan.
Miksi Chromecast lakkasi toimimasta?
Vaikka Google ei ole paljastanut tarkkaa syytä ongelmille, käyttäjien esittämien huhujen mukaan kyseessä voi olla jokin seuraavista:
- Sertifikaatio-ongelma – Osa käyttäjistä spekuloi, että laitteiden turvallisuussertifikaatit ovat vanhentuneet tai virheellisesti uusittu, mikä estää niiden yhteyden Googlen palvelimiin.
- Ohjelmistopäivityksen bugi – Google on saattanut tehdä taustajärjestelmiinsä päivityksen, joka on vahingossa katkaissut vanhojen Chromecast-mallien toiminnan.
- Laitteiden hiljainen hylkääminen – Vaikka Google lupasi jatkaa Chromecastin ohjelmistotukea, saattaa olla, että nämä vanhat laitteet eivät enää ole yrityksen prioriteettilistalla.
- SSL/TLS-yhteensopivuusongelma – Vanhemmat laitteet saattavat olla yhteensopimattomia uusien verkkoturvaprotokollien kanssa, mikä voi estää niiden kommunikoinnin Googlen palvelimien kanssa.
Google on julkaissut lyhyen lausunnon, jossa se myöntää ongelman ja lupaa työskennellä ratkaisun parissa. Sen sijaan, että yritys olisi tarjonnut väliaikaisen kiertotien tai edes kunnollisen selityksen, käyttäjille on annettu vain epämääräinen kehotus "odottaa korjausta".
Tämä tilanne on oppikirjaesimerkki siitä, miten ei pidä toimia teknologia-alalla. Kun käyttäjät ovat investoineet Google-tuotteisiin ja rakentaneet niiden varaan omat mediaympäristönsä, on kohtuutonta jättää heidät ilman toimivaa ratkaisua tai edes kunnon viestintää tilanteesta.
Tällä hetkellä paras ratkaisu on odottaa Googlen päivitystä ja välttää tehdasasetusten palauttamista, sillä se ei näytä ratkaisevan ongelmaa ja voi vain pahentaa tilannetta. Mikäli Google ei pian julkaise korjausta, monet äänestänevät jaloillaan ja päätyvät vaihtamaan laitteensa toisen valmistajan tuotteisiin.