Joulukuussa Sensible 4 testasi autonomisen ajamisen ohjelmistoaan Muoniossa oikeassa talvessa. Kosteus ja kova pakkanen aiheuttivat ongelmia antureille, mutta kerätyn datan perusteella näyttää siltä, että yhtiön Dawn-ohjelmista tulee ensi vuonna maailman ensimmäinen kaupallinen autonomisten ajoneuvojen ohjelmistoratkaisu.

Muonion testissä pakkanen painui välillä yli 20 asteeseen, lunta satoi ja näkyvyys oli muutenkin huono. Erinomainen testi siis robottiauton ohjelmistolle. Testi paljasti, että osa antureista ei toiminut tai että niitä varten joudutaan rakentamaan räätälöityjä suojia.

Toimitusjohtaja Harri Santamalan mukaan tulokset kuitenkin osoittavat, että Sensible 4 on enemmän kuin valmis tuomaan maailman ensimmäisen autonomisten ajoneuvojen ohjelmistojen markkinoille jo ensi vuonna. Kyse on läpimurrosta, mutta samalla vasta ensimmäisestä askeleesta. Vielä ei saada robottiautoa, joka osaisi itsekseen ajaa Helsingistä Ouluun.

- Dawn on ensisijaisesti suunnattu julkisen liikenteen toimijoille viimeisen kilometrin ratkaisuksi. Dawn-sovellus voi ajaa esimerkiksi pieniä 6-20 hengen pikkubusseja asuinalueilla syöttöliikenteenä raideliikenteelle tai muulle runkoyhteydelle, Santamala kertoo.

Tämän lisäksi tekniikalle löytynee käyttäjiä logistiikasta, joilla on usein tarve siirrellä kontteja tai perävaunuja selkeästi rajatuilla terminaali- ja satama-alueilla.

Santamalan mukaan robottiliikenne tulee ensiksi joukkoliikenteeseen. - Ensimmäiseksi automatisoidaan viimeisen kilometrin joukkoliikenteen sovelluksia. Niissä käyttötapaukset ovat melko yksinkertaisia ja suuri volyymejä on heti saatavilla. Vähitellen automaatio etenee tavaraliikenteeseen, erityisesti terminaalien väliseen runkoliikenteeseen. Sen myötä ajonopeudet kasvavat vähitellen maantienopeuksiin. Robottitakseja, eli yksittäistä matkustajaa vapaasti tiealueilla kuljettavat autonomiset ajoneuvot tulevat tämän jälkeen, hän visioi.

Sensible 4:n Dawn on laiteagnostinen alusta, jota voidaan lähtökohtaisesti ajaa millä tahansa tietokonealustalla. - Dawn tukee syötteitä kaikenlaisista sensoreista, joita tällä hetkellä ovat laserskannerit, erilaiset kamerat ja tutkat. Dawnin jokasään paikannus nojaa ensisijaisesti kuitenkin laserskannereihin, Santamala sanoo.

Robottiajaminen vaatii, että laitteisto, ohjelmisto ja käyttötarkoitus toimivat saumattomasti yhteen. Anturien täytyy pysyä puhtaana ja ohjelmiston täytyy pystyä tulkitsemaan dataa kaikissa sääolosuhteissa. - Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, niin ongelmat ovat ratkaistavissa ohjelmistotasolla.

Käytännössä ajonopeudet ovat ensi vaiheessa rajoitettuja noin 40 kilometriin tunnissa eli puhutaan esimerkiksi kaupunginosaliikenteen pikkubusseista. - Mitä vaikeampi sää on ja mitä monimutkaisempi liikenneympäristö on, sitä tarkempaa tietoa ympäristöstä tarvitaan ajopäätöksien tekemiseen. Laserskannerit ja muut sensorit tuntuvat kuitenkin kehittyvän nyt nopeasti, mikä tuo lisää pelimerkkejä Sensible 4:n kaltaisille toimijoille rakentaa yhä kehittyneempiä ohjelmistoja niiden varaan.

- Lähtökohtaisesti Dawnin tehovaatimukset ovat hyvin matalia, joten tästä ei ole näkyvissä ongelmia lähiaikoina. Enne pitkää tullaan kuitenkin lähes reaaliaikaisen laskentavaatimuksen kanssa suurempiin laskentatehovaatimuksiin.

Entäpä se robottihenkilöauto? Milloin Sensible 4 on valmis SAE-määritysten luokan 5 robottiajoneuvojen ohjaamiseen? Santamalan mukaan ei vielä vuosiin.

- Olemme Sensible 4 emmekä Sensible 5 hyvästä syystä. En usko, että SAE:n määrittelemää tasoa 5 saavuttaa kukaan kovin nopeasti. Tason 5 robottiauton pitäisi osata ajaa Oulusta Espanjaan, kun ”kuski” nukkuu takapenkillä. Säällä kuin säällä, Santamala päättää.

ETNtv

Watch ECF videos

Tekoälyn avulla robotteja voidaan ohjata puheella

ETN - Technical article

Generatiivisen tekoälyn vallankumous, joka tuo chatbotit asiakaspalveluun ja mahdollistaa älykaiuttimien kaltaiset laitteet, on vasta alkua. Sama teknologia, joka ymmärtää ihmisten puhetta, siirtyy nyt robotiikkaan, missä se auttaa kehittämään algoritmeja robottien liikkeiden ohjaamiseen ja politiikkojen toteuttamiseen tärkeiden tehtävien suorittamiseksi.

Lue lisää...

SOM-ratkaisut ovat lääketieteellisen elektroniikan luotettava tulevaisuus

Lääketieteellinen elektroniikka on yksi nopeimmin kasvavista teollisuudenaloista. Väestön ikääntyminen, erityisesti länsimaissa, ja terveydenhuollon teknologioiden jatkuva kehitys pitävät yllä kovaa kysyntää ja ohjaavat alan tutkimus- ja tuotekehitystä, kirjoittaa Digi Internationalin OEM-ratkaisuista Euroopassa vastaava johtaja Ronald Singh.

Lue lisää...

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

NEWSFLASH

 SPONSORS

 

Etteplan supports customers cross industries in digitalizing their business from requirement specifications to solution development and implementation. With over 30 years of experience, Etteplan has the needed expertise to develop a wide range of industrial applications, from large established companies to start-ups. We deliver complete turn-key solutions containing cross-discipline know-how.

 

CN Rood offers technical solutions in the field of testing and measurement. We aim to remain leaders in that regard. Our customers are often not looking for a product, but for a solution, and we all have the drive to work on that solution. What we love to do most is to continually work on the latest developments in the field of testing and measuring equipment. Now and in the future.

 


EBV Elektronik was founded in 1969 and is one of the leading specialists in European semiconductor distribution. This success is based on the underlying company philosophy, which was developed a long time ago and which still applies today: operational excellence, flexibility, reliability and execution – with the goal of achieving the highest degree of customer satisfaction.

 

Tria is a world leader in the design and manufacture of embedded computing for OEMs. We offer a broad range of off-the-shelf modules to fully customized systems built for our customers. With a global footprint and deep in-house expertise, we support innovators from design to delivery.

congatec is a rapidly growing technology company focusing on embedded and edge computing products and services. The high-performance computer modules are used in a wide range of applications and devices in industrial automation, medical technology, robotics, telecommunications and many other verticals.

 

Mespek was founded in 1989. Our main products are embedded electronic modules, industrial PCs with peripherals, KVM and server management products, as well as wireless solutions for IoT applications.

 

Since 1985, Digi International Inc. (Digi) has been a pioneer in wireless communication, forging the future for connected devices and responding to the needs of the people and enterprises that use them.

 

CVG Convergens is an ICT services company specialized in embedded systems, smart connected products and ICT systems and processes for SME businesses. Our mission is to help our clients, our team, and the society to improve and thrive by providing reliable and sustainable solutions, services, and products by creative and efficient application of technology.

 

BCC Solutions Oy is a Finnish company that, in addition to expert services, offers comprehensive equipment solutions for data transfer and telecommunication networks, as well as their analysis, testing and measurement. We broadly represent the industry's leading brands.

 

Acal BFi has trusted expertise in advanced electronics for 50 years. If you’re in search of a trusted technology solutions partner, your search ends here. Our extensive knowledge, cutting-edge portfolio, and worldwide capabilities are at your service to bring the future into reality.

 





ECF template