Autonominen ajaminen on tavoite, jonka parissa työskentelevät niin autonvalmistajat, puolijohdetalot kuin tutkimuslaitoksetkin. Mercedez Benzin koordinoimassa AI-SEE-tutkimushankkeessa yritetään kehittää ratkaisuja, jotka mahdollistavat automisen ajamisen kaikissa sää- ja valaistusolosuhteissa.

Suomesta hankkeessa ovat mukana VTT, autonomisen ajamisen teknologiaa kehittävä ohjelmistoyritys Unikie, signaalikäsittelyyn erikoistunut Meluta sekä Patria, joka haastaa ajoneuvoteollisuuden ratkaisuja off road -näkökulmasta. Tutkimustiimin johtaja Matti Kutila VTT:ltä sanoo raflaavasti, että hankkeessa kehitettävät anturit ja niiden datan käsittely on täysin uutta. – Ne siirtävät nykyiset saatavilla olevat autotutkat ja -kamerat museoiden hyllyille.

Aika vahvasti sanottu, Kutila myöntää itsekin. - Mutta on siinä totta toinen puoli, jos tutkimushanke onnistuu edes 70-prosenttisesti saavuttamaan tavoitteet. Valitettavasti nykyinen anturitekniikka ei mahdollista automaattista ajamista kaikkialla ja kaikissa olosuhteissa. Siihen syyt löytyvät nimittäin fysiikan laeista.

- Nykyiset optiset anturit pohjautuvat pääosin piipohjaisiin ja niiden spektrivaste loppuu 950 nanometrissä. Toisaalta ihmisen silmä ”näkee tai ainakin silmänpohja reagoi” näihin aallonpituuksiin, jolloin tehoja ei voi nostaa, koska sokeutumisen vaara on ilmeinen. Toisaalta tutkat toimivat 24 tai 77 GHz radiotaajuuksilla ja niiden resoluutio ei nykytekniikalla saavuta optisia antureita, Kutila selventää nykytekniikan ongelmia.

Kutilan mukaan AI-SEE ratkoo yhteistyössä Euroopan autoteollisuuden parhaiden tekijöiden kanssa ongelmaa kehittämällä korkean resoluution tutkaa, joka pohjautuu useamman tutkan yhdistelmään eri tasoilla. Lisäksi kameratekniikassa hyödynnetään tähän asti pääosin militaaripuolelle kehitettyä gated-tekniikkaa, jossa valotetaan kohteita eri etäisyyksillä ja sitten tekoälyllä yhdistetään nämä palaset. LiDAReissa siirrytään korkeampiin, yi 1400 nanometrin aallonpituuksiin, mikä mahdollistaa 20 kertaa korkeamman valaisutehon ilman, että ihmisen silmä reagoisi siihen, Kutila jatkaa.

Hän myöntää, että osa IA-SEE-hankkeen kunnianhimoisista tavoitteista todennäköisesti epäonnistuu. Toisaalta töitä on joka tapauksessa paljon edessä, kun SAE-määritysten mukaista 5-tason robottiautoa kehitetään. Mutta onko tähän mahdollista edes päästä nykyisillä tekniikoilla?

- Nykyisin markkinoilla olevilla antureilla voidaan toteuttaa täysautomaatio, vaikka tämän hetken ADAS-anturit eivät siihen pääsekään niiden huonon resoluution vuoksi. Nykyinen muu kaupallinen tuotetarjonta - esimerkiksi LiDARit - mahdollistaa toiminnan hyvässä säässä ja määritetyssä ympäristössä. Voidaan siis toteuttaa automaatio silloin, kun ihminenkin kykenee ajamaan.

Tilanne muuttuu kokonaan sellaisissa olosuhteissa, joissa ihmisenkin kyky nähdä ja hallita ajoneuvoa on äärirajoilla. Tiheässä sumussa ja kovassa lumipyryssä automaatio pitää nykyantureilla aina kytkeä pois päältä. - AI-SEE pyrkii ratkaisemaan tämän dilemman, että vaikka nopeutta rajoitetaan niin ei tarvitse koko automaatiota kytkeä pois päältä, jos keli menee huonoksi.

Tavoitteena on siis autonominen ajaminen silloin, kun ihminen ei enää kykene autoa ohjaamaan. Tavoite on varovastikin sanottuna äärimmäisen kova.

Lisätietoja AI-SEE -hankkeesta löytyy esimerkiksi täältä. https://penta-eureka.eu/project-overview/penta-call-5/ai-see/

ETNtv

Watch ECF videos

Tekoälyn avulla robotteja voidaan ohjata puheella

ETN - Technical article

Generatiivisen tekoälyn vallankumous, joka tuo chatbotit asiakaspalveluun ja mahdollistaa älykaiuttimien kaltaiset laitteet, on vasta alkua. Sama teknologia, joka ymmärtää ihmisten puhetta, siirtyy nyt robotiikkaan, missä se auttaa kehittämään algoritmeja robottien liikkeiden ohjaamiseen ja politiikkojen toteuttamiseen tärkeiden tehtävien suorittamiseksi.

Lue lisää...

SOM-ratkaisut ovat lääketieteellisen elektroniikan luotettava tulevaisuus

Lääketieteellinen elektroniikka on yksi nopeimmin kasvavista teollisuudenaloista. Väestön ikääntyminen, erityisesti länsimaissa, ja terveydenhuollon teknologioiden jatkuva kehitys pitävät yllä kovaa kysyntää ja ohjaavat alan tutkimus- ja tuotekehitystä, kirjoittaa Digi Internationalin OEM-ratkaisuista Euroopassa vastaava johtaja Ronald Singh.

Lue lisää...

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

NEWSFLASH

 SPONSORS

 

Etteplan supports customers cross industries in digitalizing their business from requirement specifications to solution development and implementation. With over 30 years of experience, Etteplan has the needed expertise to develop a wide range of industrial applications, from large established companies to start-ups. We deliver complete turn-key solutions containing cross-discipline know-how.

 

CN Rood offers technical solutions in the field of testing and measurement. We aim to remain leaders in that regard. Our customers are often not looking for a product, but for a solution, and we all have the drive to work on that solution. What we love to do most is to continually work on the latest developments in the field of testing and measuring equipment. Now and in the future.

 


EBV Elektronik was founded in 1969 and is one of the leading specialists in European semiconductor distribution. This success is based on the underlying company philosophy, which was developed a long time ago and which still applies today: operational excellence, flexibility, reliability and execution – with the goal of achieving the highest degree of customer satisfaction.

 

Tria is a world leader in the design and manufacture of embedded computing for OEMs. We offer a broad range of off-the-shelf modules to fully customized systems built for our customers. With a global footprint and deep in-house expertise, we support innovators from design to delivery.

congatec is a rapidly growing technology company focusing on embedded and edge computing products and services. The high-performance computer modules are used in a wide range of applications and devices in industrial automation, medical technology, robotics, telecommunications and many other verticals.

 

Mespek was founded in 1989. Our main products are embedded electronic modules, industrial PCs with peripherals, KVM and server management products, as well as wireless solutions for IoT applications.

 

Since 1985, Digi International Inc. (Digi) has been a pioneer in wireless communication, forging the future for connected devices and responding to the needs of the people and enterprises that use them.

 

CVG Convergens is an ICT services company specialized in embedded systems, smart connected products and ICT systems and processes for SME businesses. Our mission is to help our clients, our team, and the society to improve and thrive by providing reliable and sustainable solutions, services, and products by creative and efficient application of technology.

 

BCC Solutions Oy is a Finnish company that, in addition to expert services, offers comprehensive equipment solutions for data transfer and telecommunication networks, as well as their analysis, testing and measurement. We broadly represent the industry's leading brands.

 

Acal BFi has trusted expertise in advanced electronics for 50 years. If you’re in search of a trusted technology solutions partner, your search ends here. Our extensive knowledge, cutting-edge portfolio, and worldwide capabilities are at your service to bring the future into reality.

 





ECF template